Aku bukan salah seorang mangsa scam ini, tapi aku terpanggil untuk bersuara.
Situasinya begini. Ada seorang mangsa yang ditipu menggunakan modus operandi yang sama; terima panggilan dan dimaklumkan bahawa kad sedia ada telah dinaik taraf kepada Platinum tanpa diminta pun olehnya. Mangsa dikehendaki membayar kepada syarikat berkenaan, kalau tak bayar tetap akan dicaj tahunan RM500 yang perlu dibayar kepada syarikat lain yang entah mana entah. Mangsa kununnya tak boleh keluar dari status keahlian seumur hidup. Nasib baik mangsa tidak lagi menggunakan kad kredit yang sama. Apabila diugut untuk membuat laporan polis, si wakil syarikat tu siap perli suruh buat report kat balai polis depan ofis depa. Apa mesej yang dia cuba sampaikan tu? Mesejnya seolah-olah polis ni corrupt.
Inilah masalah dengan sistem dan jabatan / agensi penguatkuasaan di Malaysia, hingga scammers yang menyusahkan hidup orang ramai ini bermaharajalela. Siap tanpa segan silu petik ayat yang ramai di kalangan polis sendiri menjadi pelanggan depa. Tu apa niat dia tu? Niat dia nak haba’ bagi ialah depa seduit pun tak takut sebab polis pun geng depa. Betapa cokianya imej polis di mata depa. Gerun pun tidak, hormat apatah lagi. Kalau sampai tegha tu pun Jabatan Siasatan Jenayah Komersil PDRM dan lain-lain yang berkaitan buleh buat derk juga lagi memang nampak sangat tak ada perasaan. Tak tau la orang ramai nak harapkan siapa lagi. Kalau semua nak tunggu tuntut di akhirat apa guna ada undang-undang di dunia.
Kepada jabatan / agensi berkenaan, takkan semuanya nak tunggu orang buat laporan baru nak bertindak. Cubalah luangkan masa teliti keluh-kesah dan rungutan orang ramai di forum-forum Internet, tu kira maklumat dah la tu. Lepas tu ambil la tindakan, under cover ke hapa. Kalau masalahnya dari segi bidang kuasa, pakat-pakat la duduk berbincang, selaraskan bidang kuasa masing-masing supaya gerak kerja jadi bersepadu. Tau apa persepsi orang ramai dengan kerenah birokrasi yang keterlaluan dalam kes-kes macam ni? Orang ramai frust la nak haba’ mai. Pasai seolah-olah buat kerja sekerat-sekerat, walhal perkara sebenarnya ialah banyak jabatan / agensi yang terlibat dan masing-masing ada batasan kuasa tertentu. Aku faham, tapi orang ramai yang tertipu dah cukup keletihan dari segi emosi dan mental. Depa akan jadi bertambah letih apabila setiap kali dirujuk setiap kali itulah jabatan / agensi berkenaan bagi maklum balas stereotype, oh ini bukan bidang kuasa kami, oh kuasa kami setakat ini sahaja. Kalau semua pakat tolak pi tolak mai, habis yang mangsa ni macam mana? Apa yang depa nak tengok ialah keadilan ditegakkan, dan penyamun tarbus semua ni dikenakan hukuman yang paling maksimum.
PDRM antara polis paling cekap di dunia dalam menyelesaikan sesuatu kes. Atas semangat tidak ingin PDRM terus-terusan dihina sehingga ke tahap dipandang lekeh oleh penjenayah durjana, tolong bertindak segera. Mangsa-mangsa ni semua bukan high-profilers, tapi depa juga rakyat Malaysia. Tolong.
Inilah masalah dengan sistem dan jabatan / agensi penguatkuasaan di Malaysia, hingga scammers yang menyusahkan hidup orang ramai ini bermaharajalela. Siap tanpa segan silu petik ayat yang ramai di kalangan polis sendiri menjadi pelanggan depa. Tu apa niat dia tu? Niat dia nak haba’ bagi ialah depa seduit pun tak takut sebab polis pun geng depa. Betapa cokianya imej polis di mata depa. Gerun pun tidak, hormat apatah lagi. Kalau sampai tegha tu pun Jabatan Siasatan Jenayah Komersil PDRM dan lain-lain yang berkaitan buleh buat derk juga lagi memang nampak sangat tak ada perasaan. Tak tau la orang ramai nak harapkan siapa lagi. Kalau semua nak tunggu tuntut di akhirat apa guna ada undang-undang di dunia.
Kepada jabatan / agensi berkenaan, takkan semuanya nak tunggu orang buat laporan baru nak bertindak. Cubalah luangkan masa teliti keluh-kesah dan rungutan orang ramai di forum-forum Internet, tu kira maklumat dah la tu. Lepas tu ambil la tindakan, under cover ke hapa. Kalau masalahnya dari segi bidang kuasa, pakat-pakat la duduk berbincang, selaraskan bidang kuasa masing-masing supaya gerak kerja jadi bersepadu. Tau apa persepsi orang ramai dengan kerenah birokrasi yang keterlaluan dalam kes-kes macam ni? Orang ramai frust la nak haba’ mai. Pasai seolah-olah buat kerja sekerat-sekerat, walhal perkara sebenarnya ialah banyak jabatan / agensi yang terlibat dan masing-masing ada batasan kuasa tertentu. Aku faham, tapi orang ramai yang tertipu dah cukup keletihan dari segi emosi dan mental. Depa akan jadi bertambah letih apabila setiap kali dirujuk setiap kali itulah jabatan / agensi berkenaan bagi maklum balas stereotype, oh ini bukan bidang kuasa kami, oh kuasa kami setakat ini sahaja. Kalau semua pakat tolak pi tolak mai, habis yang mangsa ni macam mana? Apa yang depa nak tengok ialah keadilan ditegakkan, dan penyamun tarbus semua ni dikenakan hukuman yang paling maksimum.
PDRM antara polis paling cekap di dunia dalam menyelesaikan sesuatu kes. Atas semangat tidak ingin PDRM terus-terusan dihina sehingga ke tahap dipandang lekeh oleh penjenayah durjana, tolong bertindak segera. Mangsa-mangsa ni semua bukan high-profilers, tapi depa juga rakyat Malaysia. Tolong.