Have A Try. Have A Clik!

Pages

Thursday, 3 November 2011

Sok Sek Sok Sek Soal Senator


Setakat sedikit maklumat yang kedapatan, jawatan senator dalam konteks Malaysia bukanlah sehebat seperti di Amerika Syarikat. Hebat di sini ada dua perkara.

Pertama, hebat dari segi reputasi. Di Malaysia, katakan diletakkan dua orang manusia bersebelahan dan diperkenalkan. Yang ini Senator, yang ini Ahli Parlimen. Dari kaca mata masyarakat gah lagi si Ahli Parlimen. Walhal dua-dua hamba Allah tersebut hadir ke bangunan yang sama; Bangunan Parlimen. Tapi tengoklah, dari segi nama bangunan pun dapat kepada Ahli Parlimen. Walhal kedua-duanya Ahli kepada Dewan masing-masing iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Kedua-duanya juga digelar YB. Tapi masyarakat terbanyak sudah laraskan dalam minda bahawa selain ADUN seorang lagi yang bergelar YB ialah Ahli Parlimen.

Kedua, hebat dari segi kuasa meluluskan sesebuah rang undang-undang. Di Amerika Syarikat, Senator boleh menggagalkan kelulusan sesuatu ‘bill’ yang dipersetujui oleh sejumlah wakil House of Representatives. Selagi bilangan Senator yang mencukupi tidak mengundi ‘Aye’, jangan harap ‘bill’ akan diluluskan. Presiden yang ada kuasa veto pun tidak mampu menggunakan kuasa vetonya pada peringkat ini. Di Malaysia, Senator hanya mampu menangguhkan kelulusan sesuatu rang undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat. Sampai masa, setuju atau tidak, rang undang-undang tersebut akan dibawa mengadap kepada Yang Dipertuan Agong. Baginda pun hanya boleh menangguhkan perkenan terhadap rang undang-undang tersebut, kalau mahu. Sampai tempoh masa yang ditetapkan, sama ada baginda berkenan atau tidak, rang undang-undang itu akan tetap diwartakan.

Apa kelayakan asas yang membolehkan seseorang dilantik sebagai Senator? Pertama, mestilah jadi warganegara Malaysia terlebih dahulu. Kedua, berumur sekurang-kurangnya 30 tahun. Ketiga, siuman. Keempat, tidak muflis. Kelima, tidak memiliki rekod jenayah.

Seperti kriteria untuk temuduga kerja juga, kelima-lima syarat di atas merupakan syarat yang sangat asas. Tentulah pihak-pihak yang terlibat untuk memilih individu yang layak menjawat jawatan Senator ada lagi kriteria tambahan lain. Menurut laman web Parlimen, antara kriteria tambahan itu ialah cemerlang dalam kerjaya masing-masing, seperti perdagangan, industri, pertanian, kebudayaan, khidmat sosial dan wakil kaum minoriti dan orang asal. Idealnya begitulah.

Berapa pula agaknya bilangan Senator dalam Dewan Negara? Dalam satu-satu masa, kalau semua kuota Senator diisi, sepatutnya akan ada 70 orang. Daripada jumlah tersebut, ada yang dipilih dan ada pula yang dilantik. Soalnya, apa beza ‘dipilih’ dan ‘dilantik’, macam sama sahaja? Memang ada beza. Dipilih merujuk kepada 26 Senator yang menang dalam undian pencalonan oleh Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing dari Perlis sampailah ke Sabah. Setiap DUN akan cadangkan 2 orang, dan memandangkan yang cadang daripada pihak kerajaan yang merupakan pihak majoriti walaupun sekadar majoriti mudah, maka jangan haraplah pihak pembangkang di dalam DUN berkenaan mempunyai peluang memastikan calon mereka menang. Di sinilah satu lagi kriteria tambahan yang sebenarnya kriteria paling utama digunapakai, walaupun tidak dinyatakan secara bertulis atau rasmi. Kriterianya ialah pelantikan atas faktor parti politik atau sekurang-kurangnya kecenderungan politik yang memihak kepada pihak kerajaan negeri. Sebab itu sekiranya dilihat latar belakang Senator yang dipilih melalui kaedah ini, kita akan dapati ada di antara mereka malahan memegang jawatan tertentu dalam parti seperti Naib Pengerusi peringkat Pusat, Ketua Bahagian, Pengarah Pilihan Raya Negeri dan sebagainya. Walau bagaimanapun, seperti biasa pelbagai justifikasi akan diberikan dengan menggelapkan asosiasi individu berkenaan dengan afiliasi politik. Nisbah Senator dalam kategori ini sekarang ialah 18 BN (9 x 2) manakala 8 PR (4 x 2).

Habis, ke mana pula perginya baki 44 Senator lagi? Aha, mereka inilah yang dilantik oleh Agong atas nasihat Perdana Menteri. Bunyi formalnya begitulah, tapi barang harus diingat Agong sebenarnya akan perakukan sahaja nama yang dikemukakan oleh Perdana Menteri. Sepengetahuan penulis ini begitulah halnya kuasa dan amalan Agong, terutama pasca-Pindaan Perlembagaan 1993. Jumlah 44 orang Senator ini termasuk 4 dari Wilayah Persekutuan; 2 dari KL, 1 dari Putrajaya dan 1 dari Labuan. Menerusi kategori ini BN boleh dikatakan akan skor 44-0, sebab kebiasaannya Senator di bawah kategori ini ialah ‘seseorang’ dalam parti atau sekurang-kurangnya pro-BN. Jangan kondem dahulu adil atau sebaliknya, kalau PR memerintah status quo tetap sama, sebab ternyata sangat menguntungkan pihak kerajaan yang memerintah.

Sungguhpun kurang popular berbanding rakan seYB mereka di Dewan bersebelahan, ramai juga ahli politik yang mengidam jawatan tersebut. Antara faktor utama ialah elaun yang lumayan walaupun sesetengahnya pasif di dalam Dewan. Akta Ahli Parlimen (Saraan) 1980, Akta 237 memperuntukkan pelbagai insentif antaranya seperti berikut:
-          Elaun Bulanan RM3,399
-          Elaun Mesyuarat (menghadiri sidang Dewan Negara) RM200 sehari
-          Elaun Keraian RM1,500 sebulan
-          Bayaran Khas RM750 sebulan
-          Elaun Hidup Harian untuk tugas rasmi: Dalam Negara RM100, Luar Negara RM150
-          Elaun Tetap Perjalanan RM750 sebulan
-          Elaun Tetap Pemandu Kereta RM1,200
-          1 Lesen Kenderaan Motor percuma
-          1 Lesen Senjata Api percuma
-         1 Kemudahan Telefon Talian Terus di rumah; kos pemasangan dan sewa talian ditanggung oleh Kerajaan
-         1 Kemudahan Telefon Talian Terus di pejabat, kos pemasangan dan sewa talian ditanggung oleh Kerajaan
-          1 Telefon Bimbit berharga tidak lebih RM1,500; sekali dalam tempoh 3 tahun
-          Elaun Telefon RM900 sebulan
-          Tiket Penerbangan Kelas Perniagaan untuk urusan rasmi
-         Elaun Perjalanan Kenderaan dituntut menurut kadar hitungan tertinggi Kelas A bagi pegawai kerajaan.
-        Bayaran Sewa Hotel maksimum RM350 semalam (tidak termasuk caj lain berkaitan sewa hotel) untuk tugasan rasmi
Kemudahan-kemudahan yang dinyatakan ini belum lagi mengambilkira keistimewaan lain seperti rawatan perubatan di hospital kerajaan, elaun pakaian, pinjaman kenderaan, perumahan, dan komputer  dan sebagainya.
Memandangkan tempoh perkhidmatan seseorang Senator tidak tertakluk kepada pembubaran Parlimen (lebih tepat merujuk kepada Dewan Rakyat), sering disaksikan Senator baru mengangkat sumpah dari semasa ke semasa apabila Senator sedia ada tamat tempohnya. Oh ya, tempoh perkhidmatan Senator ialah selama 3 tahun bagi 1 penggal; maksimum 2 penggal bersamaan 6 tahun.

Tuesday, 1 November 2011

Memahami Singapura: Pelajaran Untuk Malaysia Lagi

Suatu hari aku menonton sebuah rancangan berbahasa Mandarin di saluran NTV 7. Hos berkembarnya lelaki, salah seorang aku cam mukanya sebab salah seorang watak utama dalam filem Money No Enough 1 & 2.

Siaran yang aku tonton memperihalkan kerjaya yang diceburi oleh rakyat biasa Singapura. “Unsung heroes”, wira tak didendang, bak kata Zainuddin Maidin. Orang biasa yang menyumbang kepada kesejahteraan hidup masyarakat. Daripada pest controller, pengurus jenazah, pengurus acara keraian, doktor pakar kanak-kanak dan lain-lain. Setakat yang aku sempat tengoklah. Format rancangan ialah hos bersama itu disangkutkan (attached) dengan mamat atau minat yang terlibat dengan kerjaya berkenaan. Bagi setiap episod, paparan dibuat secara berselang-seli, sekejap adegan hos A dengan mamat / minah A, sekejap lagi adegan hos B dengan mamat / minah B. Babak-babak yang dipaparkan bukan lakonan semula sebaliknya situasi sebenar.

Misalnya untuk pengurus jenazah, memang jenazah betul-betul yang diuruskan; disolek, diawet, diletakkan dalam keranda untuk diberi penghormatan dan sebagainya. Cuma muka dikaburkan. Ada juga adegan di mana pest controller dipanggil untuk menangkap ular. Hos dan pest controller ini sampai dengan van syarikat. Wah, giler ah ding dong. Tuan rumah yang telefon depa minta bantuan tu bukan dok di rumah flat, rumah aku tengok macam banglo setingkat, siap ada laman yang luasnya lebih daripada cukup untuk minum teh makan cuco’ pisang petang-petang, ada hutan semak-samun kat tepi dan kat belakang. Berdasarkan pencarian bahan untuk buat kerja sekolah tentang sistem pentadbiran Singapura aku ditemukan dengan harga flat kelolaan kerajaan yang mahal walaupun bangunan jenis berstrata, ini jenis bangunan atas tanah siap dengan kawasan tanah yang luas aku tak tau la berapa pula harganya. Entah di kawasan manalah letaknya rumah-rumah sebegitu. Entah jutawan manalah agaknya tuan empunya rumah.

Salah satu kerjaya yang dipaparkan ialah yang dahulu di Malaysia dipanggil “merinyu”. La ni depa boh nama hat sedap sikit, “inspektor kesihatan”. Mamat yang buat kerja ni nampak muda lagi, dalam 20-an tak sampai 30-an pada pandangan mata kasar aku. Tiap-tiap pintu rumah flat dia pi ketuk. Tak kira la makcik ka sapa ka, terjah tetap terjah demi satu kepastian. Habis dia check tempat-tempat yang berpotensi membiakkan jentik-jentik, termasuk di tingkap. Makcik Cina tu kantoi pasal ada kawasan air bertakung kat tingkap tu la. Penguatkuasaan tegas dan integriti yang tinggi di situ, walaupun depa sama bangsa. Takdak last warning yang ketujuh ke hapa. Hang salah hang kena. Semangat asobiyah tidak laku dalam hal sebegini.

Dah tu membawa ke hentian bas pula. Si hos pelakon filem merangkap pelawak bersama-sama si merinyu menyorok kot balik tiang. Baju dah tukar ke baju preman. Apabila sampai masa bas yang ditunggu oleh para penumpang sampai, serbuan dilakukan. Seorang bakal penumpang bas, juga seorang wanita Cina ditahan oleh si merinyu yang menunjukkan kad kuasa sambil memperkenalkan diri (atau memperkenalkan diri sambil menunjukkan kad kuasa? Ah, bia’ pi la hat mana satu dulu pun). “Saya tak buang sampah merata-rata pun”, kata amoi ni. “Memang la hang tak buang sampah merata-rata, hang cuma tinggal bekas air minuman hang tu atas kerusi hentian bas. Hang tak buang dalam tong sampah”. Maka amoi ni pun kena la kompaun. Kat sini yang “cantik & mahalnya” kaedah penguatkuasaan di Singapura. Si merinyu ni keluarkan kompaun dan haba’ siap-siap kat si amoi bahawa dia kena hadir ke mahkamah atas kesalahan dia tu. Lagi mengagumkan, si amoi ni diarahkan oleh si merinyu untuk ambil bekas minuman yang dia tinggalkan atas bangku hentian bas tu dan terus masukkan dalam tong sampah yang ada di situ, depan mata si merinyu. Pergh, mantop! Tapi kesian gak kat amoi tu, dah la kena denda, bas pun terlepas.

Selesai kejadian tersebut, si merinyu dan hos berkenaan lepak-lepak minum-minum kat kedai yang macam food court. Si hos bertanya si merinyu, “Macam mana dikategorikan kesalahan tu besar atau kecil?”, lalu si hos memberi contoh, “Kalau buang sampah dalam longkang kira macam mana tu?”.

Sebagaimana jangkaan aku, alah, setakat buang dalam longkang, mesti la kesalahan kecil. Memang betul pun. Memang betul pun jangkaan aku salah. Sebab kesalahan tu rupa-rupanya kesalahan besar. Seperti juga si hos, aku pun kehairanan. Rileks saja si merinyu jawab, “Sebab bila buang sampah dalam longkang, satgi longkang buleh tersumbat. Bila tersumbat buleh banjir”. Wow! Sampai tegha tu depa punya pikia’.

Perjalanan Malaysia masih jauuuhhh…

Monday, 31 October 2011

Ulasan Filem: Kekasih Awal dan Akhir


RTM seperti biasa ada juga bahan tayangan yang menarik, cuma masalahnya tak promosi secukupnya. Asyik-asyik siaran propaganda lagu N.D. Lala, sikit-sikit cukuplah, ini bukan zaman wayang pacak Jabatan Penerangan lagi, jauh sekali zaman Goebbels jadi Menteri Propaganda era Hitler. Lagu ND Lala tak salah pun, mesej yang baik. Masalahnya overdosage. Betullah sesuatu yang diulang-ulang orang akan percaya, tapi kena ingat juga kalau selalu sangat diulang-ulang orang  yang nak percaya pun boleh jadi muak nak termuntah nak terbelahak. Orang utara kata “cemuih aih”. “Khairil umuri awsatuha”, sebaik-baik perkara adalah bersederhana.
Malam ini TV2 tayang sebuah filem. Agaknya beberapa minggu ini temanya “Jamal Abdillah”. Minggu lepas heroinnya Raja Ema. Minggu ini ku sangkakan cerita psycho-thriller “Takdir Penentu Segala” (setelah disemak “Suratan Kasih” rupa-rupanya) tapi sebaik sahaja ternampakkan Sofea Jane dengan baju kilang, memang sah ini filem “Kekasih Awal dan Akhir”. Babak paling membekas di ingatan walaupun aku tidak menonton di pawagam ialah babak Sofea Jane yang berpakaian kilang berlari-lari sambil menangis. Berdasarkan semata-mata ingatan aku (kalau silap tu alamatnya aku lupalah), filem ini terbitan 20 tahun lepas. Tahun 1992 (bila aku semak semula tahun 1993). Memang mengimbas zaman muda-muda, dengan landskap perbandaran Malaysia (Kuala Lumpur khususnya) takkan mungkin dapat dilihat lagi pada hari ini. Dengan adegan Sofea Jane menunggu bas kilang (dengan lengkap berpakaian minah kilang warna oren, hish, kilang manalah agaknya tu) di hentian bas, ada bas mini dan steamroll warna kuning ang-ang membuat penampilan cameo. Mana ada lagi bas mini kat KL sekarang, takkan jumpa punya. Paling dekat agaknya di Bangi dan Kajang membawa pendatang asing dan mahasiswa UKM. Polis (inspektor?) pun baju cekelat perang semacam, jalan raya pun tak seceria hari ini dengan lampu, banner, billboard dan segala macam.
Filem ini boleh tahan box-office, 4.2 juta ringgit (sekali lagi kalau tak silap; memang silap pun, dalam 2.1 juta ringgit sahaja). Mengeksploitasi populariti lagu Jamal Abdillah dengan tajuk yang sama. Susunan jalan cerita pun tak klise. Kalau biasanya start A habis di Z, filem ini bermula di Z, diikuti A, B, C dan seterusnya. Walaupun aku tak berkesempatan melihat dari mula, aku ingat lagi bahawa wartawan lokasi yang membuat liputan runtuhan bangunan melibatkan tersepitnya si hero (Jamal Abdillah) ialah Azwan Ali. Kontroversi juga di situ. Sebabnya, menurut Harian Metro yang aku baca di Selayang pada petang ketibaan aku adik-beradik dengan tok menaiki kereta sewa tok ayah dari Pulau Pinang (masa itu Harian Metro kira surat khabar elit untuk warga kota sahaja, di negeri lain tak ada), ada perang mulut antara Azwan Ali dengan Afida Es, ibu kepada Zulkifli M. Osman. Punca perang kerana dubbing tak guna suara Azwan Ali, sudah tentu hamba Allah tu tak puas hati. Twitter belum lagi tercipta masa itu.
Watak hero dan heroin zaman remaja dipegang anak Uji Rashid, Cico Harahap dan gandingannya Zizie Ezette. Si heroin tu menang award kat Festival Filem Malaysia tahun berkenaan (dah agak dah "tahun berikutnya"). Siapa sangka dua dasawarsa kemudian beliau ketemu dengan orang Kinabatangan.

Sunday, 30 October 2011

Blues for Terengganu

The day Chelsea squandered five at home to Arsenal, that night Terengganu blew away their lead goal only to allow Negeri Sembilan lifting Malaysia Cup for the second time in ten years. Personally, I go for the East Coast side, for several reasons, apart from personal.
-        Compared to the State of Nines which trips to Final are so frequent (as if going to grocery store) in these recent years, the Turtles only managed to do so in 2001, luckily the won.
-        The Nelang supporters need to endure a very, very long rainy journey to and fro Shah Alam, in contrast with the Hobins. Being in the winning side will make their travel back home less taxing.
-        It is time for several of their internationals to prove to the national coach that they deserve to play for Malaysia, not just warming the bench.
-        I like it when Terengganu building-up their play, it is akin to the ones in top leagues, though minus top speed.
The first 15 minutes, however, showed that when it matters almost, experiences definitely prevailed. Terengganu, except for their captain, had nobody in 30s and none ever tasted such atmosphere. It is true there were several internationals, but this was different ball game. Negeri Sembilan, on the other hand, started with at least five experienced players in terms of ages; Hai-O, Idris Karim, Shukor Adan, Norhafiz Zamani Misbah, Irwan Fadli Idrus. The presence of these guys helped stabilised their fellas composure.
When Terengganu scored first through the potential Man of the Match, Ashaari Samsuddin, I still reserved my confidence, because of what happened to Negeri Sembilan when they played Kelantan last year. True to my hunch, this time around Negeri Sembilan did the same thing with the same number of goals. To made it more hurtful, the destroyer was none other than Terengganu’s own abandoned son (or did he in the first place abandoned his state?), the most likely sought-after player when this season is over.
My advice for Terengganu, do think about recruiting several senior players for next year. Negeri Sembilan did it, and tonight it seems worth it and fruitful. Come back next year, and come back stronger!