Pages

Saturday, 19 November 2011

Salam 1Malaysia, 0Indonesia, Eh, 0Myanmar


O.K., telahan aku terdahulu terbukti silap. Peluang yang kerap terlepas kemudiannya hadir juga dan disudahkan pada waktu yang tepat, lalu Malaysia mara tahap demi tahap sehingga melangkah ke final. Tahniah kali berikutnya. Kejayaan suatu perjalanan, bukan destinasi. Bagus keyakinan barisan penyerang semakin meningkat, walaupun penyudah perlu diasah lagi. Siap sedia untuk menghadapi pembalasan dendam. Dari Vietnam.

Bukan Indonesia ke? Mereka akan berjuang menentang Myanmar, untuk merebut pingat gangsa. Bagaimana jadi begitu? Oh, mereka tertekan dengan sorakan penyokong sendiri, lalu tewas di separuh akhir.

Kemas kini:

Final: Malaysia vs. Indonesia

Sekali lagi pasukan Malaysia akan naik Barracuda. Kalau itu kenderaan rasmi Malaysia dari hotel ke stadium setiap kali ke sana, serius aku tak tau ancaman keselamatan merangkap misconduct bagaimana lagi sebenarnya yang boleh menyebabkan perlawanan dimainkan di stadium tanpa penonton, atau stadium berkecuali, atau dikenakan denda ke atas tuan rumah dalam kurungan PSSI. 'Menariknya', tiada pernyataan kesal atas sikap penonton pun diungkapkan oleh PSSI atau mana-mana pegawai tuan rumah. Bunyinya tak berbaik sangka, tapi aku syak angkara penonton memang disengajakan dan dimotivasikan. God bless Malaysia!  

Thursday, 17 November 2011

1-0: Jakarta Dilanggar Garuda, Ooopsss, Ditokak Harimau


Bagi penggemar acara sukan yang melibatkan Malaysia, adalah logik jika aku juga menonton perlawanan Malaysia menentang Indonesia sebentar tadi. Seperti biasa juga, adalah normal jika aku mahu Malaysia menang sebab aku rakyat Malaysia. Iya, aku mengkritik Harimau Muda sebelum ini, dan apa yang telah aku katakan masih relevan dalam perlawanan tadi seperti barisan hadapan yang kurang tajam walaupun peluang terbentang luas. Tapi sesungguhnya ada satu lagi motivasi terbesar mengapa aku mahu Harimau Muda membenam Garuda di depan penonton mereka sendiri.

Dalam hidup ini, sekalipun dalam memberi sokongan tidak berbelah-bahagi kepada pasukan kesayangan, perlu ada batasan. Tapi apabila penyokong pasukan Indonesia sudah tidak dapat memastikan diri dalam keadaan bertamadun walaupun ghairah menyokong pasukan kesayangan mereka, sempadan itu sudah dicerobohi. Sorakan, ataupun boo sepanjang perlawanan boleh dikira wajar, perang psikologi kata orang. Namun kalau waktu lagu Negaraku dikumandangkan pun penyokong Merah Putih gagal tunjukkan rasa hormat, malah bising, boo, dan menjerit kata-kata kesat, ternyata mereka golongan biadab.

1-0 tak cukup banyak bagi aku sebagai jawapan kepada golongan penyokong kampret macam tu, tapi memadai menjadikan Jakarta sunyi sedikit malam ini.

Tahniah, Harimau Muda! 

Stolen Hot Stuff Nuclear Camera Lens Day and Night

These mugs (and cup) are for real. Interested, anybody?


CAMERA LENS CUP

Kick start your day with a coffee in your professional mug! We often see personalised mugs for other careers – well, now we have just the right gift for all you photographers.



DAY AND NIGHT MUG

With the use of heat sensitive technology and detailed satellite imagery, you can watch the world turn from night to day while having your morning brew!

 
 
STOLEN MUG
 
This unique, high quality mug exposes the victim when a hot beverage is poured into it!
 
 
 
 
HOT STUFF MUG
 
Do you need a warning before picking up a hot mug? Well this mug will give you just that!
 
 
 
NUCLEAR MUG
 
Tired of people using your mug? Warn them off with this stylishly designed glow in the dark Nuclear Mug.
 

Wednesday, 16 November 2011

Caretaker Government: Pengalaman Negara Perancis dan Bangladesh - Episod 7

2.3.5    Inisiatif-Inisiatif Alain Poher Semasa Menjadi Presiden Interim

Semasa menjadi Presiden Interim, Alain Poher telah mempelopori beberapa perkara yang tidak pernah dilakukan oleh Presiden sebelumnya.  Inisiatif-inisiatif beliau, khususnya semasa menjadi Presiden Interim buat kali pertama, adalah seperti berikut:

(i)                 Menjadikan Media Massa Sebagai Non-Partisan

Semasa zaman pemerintahan Charles de Gaulle, media massa telah dijadikan alat politik yang bersikap partisan.  Walau bagaimanapun, semasa Alain Poher menjadi Presiden Interim, beliau telah memberi arahan kepada Pengarah rangkaian radio dan televisyen milik negara, Office de la Radio et Télévision Française (O.R.T.F.) supaya bersikap tidak memihak sepanjang tempoh kempen pilihan raya Presiden berlangsung  (Time 1969).  Walhal, semasa memegang jawatan Presiden Interim beliau turut bertanding dalam pilihan raya Presiden dan beliau boleh menggunakan kedudukannya yang sangat berkuasa pada ketika itu untuk berkempen menerusi radio dan televisyen milik negara bagi meraih sokongan rakyat dalam usaha memenangi pilihan raya.  Walau bagaimanapun, sikap profesional Alain Poher begitu terserlah apabila beliau tidak menyalahgunakan kedudukan beliau sebagai Presiden Interim untuk berkempen.  Beliau mengehadkan penampilan beliau di kaca televisyen sepanjang tempoh berkempen dan hanya memperhebatkan kempen beliau pada hari Jumaat iaitu hari terakhir kempen (Williams et al. 1970);

(ii)               Mengurangkan Bilangan Anggota Polis Anti Rusuhan

Seterusnya, Alain Poher mengarahkan Menteri Dalam Negeri, Raymond Marcellin untuk mengurangkan bilangan anggota polis yang bersiap sedia di Paris bagi menghadapi rusuhan.  Beliau berpendapat terdapat unsur partisan juga dalam perkara tersebut, seolah-olah bersetuju dengan telahan Charles de Gaulle bahawa selepas perletakan jawatannya, huru-hara akan berlaku (Time 1969); dan

(iii)             Menyingkirkan Jacques Foccart, Setiausaha Agung Hal Ehwal Afrika  

Tindakan beliau disambut baik oleh rakyat Perancis kerana Jacques Foccart sebenarnya mengetuai pasukan polis rahsia dan pemberi maklumat bergelar “Barbouzes” yang bersikap samseng (Time 1969).

Caretaker Government: Pengalaman Negara Perancis dan Bangladesh - Episod 6


2.3.3    Alain Poher Sebagai Presiden Interim Kali Pertama (29 April 1969 - 20 Jun 1969)

Pada Februari 1969, Charles de Gaulle mengumumkan hasratnya untuk mengadakan referendum[i] bagi memperakukan penubuhan unit kerajaan wilayah yang baru dan penstrukturan semula Dewan Senat.  Berdasarkan perancangan beliau, Dewan Senat yang baru akan menggabungkan perwakilan kerajaan tempatan dengan perwakilan pertubuhan profesional dalam usaha membawa perspektif baru bagi proses perundangan[ii].

Walau bagaimanapun, usaha beliau ditentang oleh Presiden Senat, Alain Poher yang baru sahaja menggantikan Gaston Monnerville pada Oktober 1968.  Pada hemat Alain Poher, hasrat Charles de Gaulle sekiranya diteruskan juga akan mengakibatkan Dewan Senat hanya berfungsi sebagai badan perundingan semata-mata.

Charles de Gaulle telah mengumumkan lebih awal sebelum proses pengundian berlangsung bahawa beliau akan meletak jawatan sekiranya referendum beliau ditolak oleh rakyat Perancis (Pierce 1973).  Justeru apabila keputusan pada 27 April 1969 menyaksikan referendum tersebut ditolak[iii] oleh rakyat Perancis dengan 53.2% menentang sementara 46.8% menyokong, Charles de Gaulle benar-benar mengotakan janjinya dengan meletak jawatan sebagai Presiden Perancis.  Sehubungan itu, selaras dengan Perlembagaan Perancis yang menetapkan bahawa Presiden Senat akan menyandang jawatan Presiden Perancis buat sementara waktu sehingga seorang Presiden yang baru dipilih menerusi pilihan raya Presiden, maka atas kapasitinya sebagai Presiden Senat, Alain Poher telah memangku jawatan Presiden Perancis yang dikosongkan oleh Charles de Gaulle (Ambler & Scheinman 1971; Williams et al. 1970).  Alain Poher memulakan tugasnya sebagai Presiden Interim secara rasmi pada pukul 3 p.m. pada hari yang sama Charles de Gaulle meletak jawatan dengan berpindah masuk ke kediaman rasmi Presiden Perancis, Èlysèe Palace yang terletak di Paris (Berstein & Rioux 2000).

2.3.4    Alain Poher Sebagai Presiden Interim Kali Kedua (2 April 1974 - 27 Mei 1974)

Berikutan kematian Georges Pompidou pada 2 April 1974, Alain Poher telah memangku jawatan Presiden Perancis buat sementara waktu.  Walau bagaimanapun, tidak seperti semasa menjadi Presiden Interim sebelumnya, kali ini beliau tidak bertanding dalam pilihan raya Presiden yang diadakan di antara 5 Mei 1974 sehingga 12 Mei 1974.  Pada 27 Mei 1974, beliau menyerahkan semula jawatan yang dipangkunya kepada Valéry Giscard d’Estaing yang telah memenangi pilihan raya Presiden pada 19 Mei 1974 (Thody 1998).




2 Semasa era pemerintahan Charles de Gaulle, referendum merupakan elemen penting kerana ia merupakan alternatif selain Parlimen sebagai agensi yang mengabsahkan dasar awam.  Berdasarkan analisis Charles de Gaulle terhadap politik Perancis, parti-parti politik diibaratkan lebih sebagai skrin berbanding sebagai penghubung antara rakyat dan polisi.  Memandangkan Parlimen merupakan arena untuk perwakilan yang bersifat partisan, maka adalah penting untuk pihak eksekutif mempunyai kemampuan untuk bypass Parlimen semasa pelaksanaan proses menggubal dasar sekiranya mereka berpendapat mereka mampu meraih kemenangan menerusi undi popular tetapi tidak bagi undian di Parlimen (Pierce 1973: 62-63).

[ii] Bilangan ahli Dewan Senat yang terdiri daripada ahli politik wilayah dan tempatan akan dikurangkan kepada separuh, manakala separuh lagi ahli Dewan Senat terdiri daripada kesatuan sekerja, pertubuhan peladang, dan kumpulan perniagaan.  Fungsi baru Dewan Senat yang dicadangkan oleh Charles de Gaulle adalah terhad kepada kebenaran untuk menggubal undang-undang secara bersama bagi perkara-perkara sosial, ekonomi dan budaya (Safran 1977: 187).
[iii] Subjek referendum pada tahun 1969 tersebut mengandungi kelemahan-kelemahan seperti terlalu panjang lebar dan kurang jelas tentang isu utama berbanding  referendum sebelumnya berkenaan dasar Perancis di Algeria dan kaedah pilihan raya presiden.  Referendum tersebut mengandungi lebih daripada 8,000 perkataan, menyeru ke arah pengubahsuaian bagi 19 daripada 92 Artikel Perlembagaan Perancis, dan menangani secara serentak dua masalah besar (penubuhan majlis wilayah dan penyusunan semula struktur Dewan Senat) serta beberapa masalah lain yang kurang penting.  Selain itu, kritikan terhadap referendum tersebut adalah disebabkan penyediaannya dibuat tanpa berunding secukupnya dengan Parlimen dan kerana pengundi dikehendaki memberi satu jawapan sahaja sedangkan terdapat dua soalan (Pierce 1973: 72-75).

Caretaker Government: Pengalaman Negara Perancis dan Bangladesh - Episod 5

2.3.2    Peranan Presiden Interim

Menurut Pickles (1972), Artikel 7, Perlembagaan Perancis menetapkan Presiden Interim akan menjalankan tugas sebagai seorang Presiden Perancis sebagaimana termaktub dalam perlembagaan, kecuali yang melibatkan perkara-perkara berikut:

(i)                 Artikel 11:
Mempersetujui atau menolak permohonan untuk mengadakan referendum;

(ii)               Artikel 12:
Membubarkan Parlimen;

(iii)             Artikel 49 & 50 (dibaca bersama):
Menerima perletakan jawatan Kerajaan (Perdana Menteri dan ahli-ahli Kabinet) apabila National Assembly meluluskan usul tidak percaya, atau tidak menyokong program atau pernyataan dasar umum oleh Kerajaan; dan

(iv)             Artikel 89:
Mengusulkan pindaan perlembagaan hasil cadangan Perdana Menteri dan ahli-ahli Parlimen.

Berdasarkan pengalaman Perancis di bawah Republik Kelima, Alain Poher merupakan satu-satunya Presiden Senat yang pernah memegang jawatan Presiden Interim bagi caretaker government sebanyak dua kali.  Kali pertama  selama 53 hari (29 April 1969 -  20 Jun 1969) iaitu selepas perletakan jawatan Charles de Gaulle sebagai Presiden Perancis pada 29 April 1969.  Kali kedua pula selama 56 hari (2 April 1974 - 27 Mei 1974) setelah Presiden Perancis ketika itu, Georges Pompidou meninggal dunia pada 2 April 1974, pukul 9 p.m. akibat waldenström macroglobulinemia, sejenis kanser yang melibatkan sel darah putih.

The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order: Nasib China Baik Walaupun Berlaku Tragedi Tiananmen

Seusai rakan-rakan sekuliah membentangkan ulasan bab yang terkandung di dalam buku "The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order" oleh Samuel P. Huntington, sebelum kelas ditamatkan, Dr. L membuka kesempatan untuk pertanyaan. Aku mengambil peluang itu untuk mengemukakan satu persoalan.
"Dr., saya ada satu kemusykilan. Menerusi pembentangan oleh rakan-rakan pembentang tadi, dinyatakan bahawa China merupakan salah satu pesaing utama Amerika Syarikat. Mengapa Amerika Syarikat tidak mengambil kesempatan daripada peristiwa Medan Tiananmen untuk membenam tentangan China sedari awal sebaliknya membiarkan China berkembang pesat sehingga hari ini? Kalaupun tidak mengambil tindakan ketenteraan, sekurang-kurangya sekatan ekonomi seperti dikenakan ke atas Korea Utara dan Iran.".

Pertanyaanku mulai dijawab oleh Dr. L dalam nada bertanya, "Bilakah peristiwa di Medan Tiananmen?"

Dijawab oleh sebahagian ahli kuliah, "1989".

Sambil mengingatkan semula tentang imej anak muda yang berhadapan dengan kereta kebal sambil meregang lastik, Dr. L menyatakan bahawa Perang Dingin hanya berakhir pada 1991. Sehubungan itu, Amerika Syarikat keberatan untuk mengambil tindakan sama ada berbentuk ketenteraan atau sekatan ekonomi. Sebab pada ketika itu, sekiranya tindakan tersebut diteruskan, Amerika Syarikat perlu berhadapan bukan sahaja China bahkan negara-negara Blok Timur lain yang turut mengandungi, selain Soviet Union, negara-negara sekutu seperti Poland dan sebagainya.

Pada hematku, ada lagi penjelasan (atau perkiraan) yang lain, seperti mana mungkin tindakan diambil ke atas salah sebuah negara yang memegang kuasa veto di Majlis Keselamatan, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Tapi pepatah ada menyebut, "dengan bertanya orang belajar". Mendengar versi jawapan daripada mulut mahaguru sendiri juga satu kepuasan peribadi, supaya tidak lagi berteka-teki tentang sesuatu yang tak pasti.