Have A Try. Have A Clik!

Pages

Thursday, 3 October 2013

PCA Lulus: Jaga-Jaga Semua Penjenayah!

Picture Credit: Absaroka Region History
PCA, atau POCA kata Menteri KDN diluluskan juga lewat tengah malam tadi. Kesian tu kesian jugak kat Ahli-ahli Parlimen sebab terpaksa bersidang sampai jauh tengah malam. Tapi kesian sikit-sikit cukup la, bukan sepanjang masa pun depa stay back lewat macam tu di Parlimen. Kebanyakan masa mai sat-sat, belek dokumen tu dokumen ni kat meja masing-masing, pastu buat riuh-rendah masa sesi soal jawab atau perbahasan, pastu angguk kat Speaker, pastu blah. Ada sorang tu masa sesi sebelum-sebelum ni, ya-ya mencadangkan sesi dilanjutkan, sekali time sesi dah dilanjutkan dia bukan ada pun. Hampeh bertingkek-tingkek.

O.k., berbalik kepada hal-ehwal PCA tu. Pembangkang pun bukan bersungguh sangat nak tentang. Aku merujuk kepada bilangan pembangkang yang ada dalam dewan. Kalau sungguh depa betul-betul fight, jumlah depa dalam dewan ialah 89 orang, bukan setakat 66 orang. 89 orang tu lah jumlah sebenar Ahli Parlimen pembangkang yang menang di kawasan masing-masing dalam PRU-13. Tegha BN pun, sungguhpun hanya 115 orang daripada 133 orang yang hadir, nampak lebih bersungguh nak luluskan PCA. Bayangkan PM dan TPM pun turun. Jadi betullah kata peribahasa Arab, “man jadda wajada”; “siapa berusaha dia berjaya”.

Menyentuh tentang PCA, teringat aku syarahan lecturer beberapa tahun lalu. Katanya, aku rephrase guna ayat aku sendiri, dalam sesebuah negara tu ada beberapa jenis manusia. Ada yang jenis dengar kata tu senang la nak urus. Orang kata jangan, dia tak buat. Tapi ada jugak sebahagian manusia jenis tak dengar kata. Yang orang kata jangan tu yang dia nak buat sangat. Sebab tu perlu adanya peraturan, atau dalam konteks ni undang-undang yang menggerunkan. O.k., aku tak mau bahas dari sudut hududullah, hat tu mana boleh dibandingkan dengan undang-undang manusia, tapi dalam konteks kemampuan dan keterbatasan yang ada, PCA ni kira buleh dah la. Tanpa PCA, polis dan orang awam yang jadi mangsa penjenayah akan rasa sakit hati sebab penjenayah yang licik ni akan upah peguam yang akan attack aspek technicalities supaya penjenayah terlepas. Bayangkan, untuk tangkap seseorang atau sekumpulan penjenayah, berapa lama masa diambil oleh pasukan polis untuk dapat maklumat, undercover dan lain-lain. Tau-tau bila bawak ke mahkamah terlepas pulak dari hukuman. Aku pernah dengar cerita sebelum buat serbuan tentang kegiatan dadah di kawasan kilang haram di tempat aku, polis Bukit Aman tu terpaksa mengintip dari kandang babi. Takkan pengorbanan depa ni disia-siakan macam tu saja kerana kelemahan sistem perundangan. Sebab itulah undang-undang seperti PCA sangat perlu.

Orang kata, kalau betul suspek tu buat jenayah, buktikanlah di mahkamah. Tak sebegitu mudah. Sistem perundangan kita ni banyak loopholes yang sangat dimaklumi oleh peguam yang membela penjenayah. Dengan adanya PCA, masyarakat dan negara sekurang-kurangnya akan aman dari aktiviti penjenayahan si suspek selama empat tahun (2 + 2). Andaikan dalam tempoh empat tahun itu si suspek yang memang diketahui sangat memang dia tu penjenayah dilepas bebas, berapa banyak aktiviti jenayah dia akan buat, dan berapa ramai lagi mangsanya. Mencegah lebih baik daripada menangani benda yang dah jadi. Pada akhirnya KPI yang rakyat Malaysia nak tengok ialah jenayah dibanteras dan rakyat rasa selamat.

Cuma yang perlu diambil perhatian ialah supaya PCA ini tidak menjadi seperti ISA dulu. Maksudnya, kalau disebabkan perbezaan pandangan politik, tak perlu seseorang itu diPCAkan. Melainkan ahli politik berkenaan sebenarnya penjenayah atau godfather kepada aktiviti jenayah.

Wednesday, 2 October 2013

Kakitangan Kerajaan Amerika Tiada Gaji: Malaysia Pun Hampir Senasib Hari Itu

Picture Credit: BBC
Hari itu 16 Disember 2009.  Hari Rabu.  Buat julung-julung kalinya BN ketiadaan majoriti dua pertiga sejak memerintah sekian lama. 

Hari itu sangat penting sebenarnya.  Tapi BN belum berpengalaman dalam blitzkrieg licik sedemikian.  Maklumlah dah lama sangat selesa sebagai kerajaan. 

Sekali tiba saat pengundian, kira punya kira bilangan Ahli Parlimen PR mengatasi bilangan Ahli Parlimen BN.  Lalu usaha membeli masa pun dijalankan.  Bersidanglah Dewan Rakyat sampai ke malam menunggu sekalian menteri kabinet termasuk Perdana Menteri masuk ke dewan.

Setelah keadaan diyakini terkawal, barulah sesi pengundian dijalankan.  BN akhirnya menang juga, sungguhpun tak banyak, setakat 3 undi sahaja.  Bacaan lanjut di mstar.

Sekalian ramai orang termasuk aku sebenarnya teruja hendak melihat rejim BN beroleh pengajaran sekiranya kalah dalam sesi pengundian tersebut.  Tapi apabila kemudiannya dianalisis apa akan jadi sekiranya BN kalah, antara kesan utama ialah kakitangan kerajaan bakal tidak bergaji untuk tahun 2010, sekurang-kurangnya beberapa bulan.  Pergh, ngeri kalau jadi kenyataan.  Silap-silap jadi anarki.  Sebab di Malaysia sektor kerajaan merangkumi juga klinik hospital dan pihak keselamatan seperti polis dan askar.  Macam mana depa nak bertugas dengan perasaan tenteram kalau diri sendiri dan kaum keluarga takdak duit nak makan.

Oleh itu, mengambil iktibar dari kes di Amerika sekarang, dan kes di Malaysia tahun 2009 lalu, ahli-ahli politik yang mewakili rakyat di dewan perundangan negara masing-masing perlu lah mengambil kira maslahah dan kebajikan rakyat juga, jangan dok ketega' ikut kepala sendiri saja.  Benar, pihak kerajaan yang membentangkan bajet ada kelemahan-kelemahan tertentu.  Tapi sehingga kesan langsung dan pantas akibat kegagalan meluluskan sesuatu bajet dapat ditangani, luluskanlah bajet tersebut.  Kalau tak, jadilah macam Amerika hari ini.

Tuesday, 1 October 2013

Pasca KUD 2013: Apa Yang Wajar Dipuji, Apa Yang Boleh Diperbaiki?

Picture Credit:  thursinar.com
Mungkin ada yang terperasan dengan iklan disertai Mak Ros, Kak Engku dan Zizan?

Mungkin ada yang telah membuat kunjungan?

Mungkin ada yang turut berjualan?

Saya ada pandangan tersendiri, nanti saya kongsikan.  Sebelum itu apa pula kata anda?