Have A Try. Have A Clik!

Pages

Friday, 18 October 2013

Krisis Perpaduan Melayu: Sukar Bersatu Walaupun Dalam Perkara Yang Sangat-Sangat Perlu

Semasa Peristiwa Natrah di Singapura, ramai orang Melayu terkorban. Padahal boleh sahaja mereka melihat isu Natrah sebagai isu peribadi, juga isu rumah tangga melibatkan sekadar beberapa individu. Tetapi pemikiran dan rasa sayang orang Melayu ketika itu kepada kesucian akidah saudara seagamanya, walaupun ketika itu mereka bukanlah faqih dan komited sangat kepada amalan beragama, walaupun saudara seagamanya itu bukan berbangsa Melayu telah menyemarakkan perasaan mereka untuk bangkit menunjuk perasaan. Mereka tentu sedar apalah daya mereka hendak berlawan dan menang menentang kuasa penjajah Inggeris dan Belanda ketika itu, tetapi mereka tidak peduli kerana yang lebih penting mereka mencuba sedaya upaya. Barangkali mereka disorot dengan kisah seekor burung yang berulang-alik membawa air dengan paruhnya untuk memadam api yang membakar Nabi Ibrahim. Nilaiannya bukan kadar, tetapi perbuatan. Sepatutnya apabila amalan beragama semakin kuat, dan negara tidak lagi terjajah, orang Melayu lebih wajar menunjukkan kesepakatannya dalam hal-hal bersama. Malangnya, seperti zaman UMNO Singapura vs. Liga Muslim dahulu lagi, akan ada sekumpulan orang Melayu yang cenderung bersikap dan berpendirian bertentangan dengan satu pihak lain. Isu 'perebutan' kalimah Allah merupakan contoh yang nyata. Dengan keadaan sekarang, katakanlah Mahkamah Persekutuan nantinya yang mungkin sahaja dihakimi oleh hakim-hakim bukan Islam memutuskan bahawa kalimah Allah boleh digunakan dalam penerbitan Herald, penulis tidak nampak akan berlaku rusuhan sepertimana isu Natrah di Singapura dahulu. Memang bukan rusuhan yang kita mahukan, dan rusuhan juga bukan kayu ukur untuk menunjukkan kekuatan dan ketegasan pendirian, tetapi penulis menjangkakan keputusan sedemikian juga akan menghasilkan sambungan siri sikap acuh tak acuh orang Melayu Islam dalam hal perpaduan. Falasi dalam isu kalimah Allah ini ialah sekiranya orang Melayu Islam berkata bahawa Allah itu bukan Tuhan orang bukan Islam. Isu itu satu penyelewengan fakta. Tok Guru Nik Aziz sendiri dalam ucapan dan misi dakwahnya semasa menjadi Menteri Besar Kelantan selalu menceritakan kepada orang bukan Islam termasuk sami-sami Buddha bahawa Tuhan umat manusia ialah Allah subhanahu wata'ala. Soal orang bukan Islam tidak menjadikan Allah sebagai sembahan mereka merupakan isu lain. Isu kalimah Allah sebetulnya ialah usaha nak menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan Herald. Inilah yang perlu diambil perhatian. Bagaimana mungkin Allah yang tidak dijadikan sembahan mereka tahu-tahu hendak digunakan sebagai gantinama 'God' dalam penerbitan; berbahasa Melayu pula tu. Bagaimana sifat-sifat Allah yang suci daripada "beranak dan diperanakkan" digunakan dalam konteks yang menghina kesucian sifatnya. Sudah tentukah orang Melayu Islam menaruh syak bahawa ini usaha dakyah untuk memurtadkan anak-anak Melayu Islam. Sesungguhnya Allah yang Maha Suci tidak akan terjejas sifatnya sama ada dibela atau tidak. Sebaliknya manusialah terutamanya yang beragama Islam yang memerlukan Dia. Dalam usaha menunjukkan bahawa sesungguhnya kita benar-benar perlukan Dia, selain mensucikan sifatnya dari tafsiran songsang, ialah berusaha sedaya upaya sehingga ke penghujungnya menangkis ancaman akidah yang bakal muncul pada masa depan. Beberapa generasi telah menjadi mangsa akibat kesilapan dasar berhubung tulisan Jawi. Jangan biarkan perkara sedemikian berulang lagi. Selemah-lemah kita menunjukkan perpaduan atas halangan keterikatan dengan konsensus sebuah pakatan, jangan sampai generasi akan datang dan sejarah mengenang kita sama spesies macam cicak, yang sedemikian kecil masih tergamak menyumbang tenaga menghembus api supaya marak membakar seorang Nabi.

Allah Tuhan Semua Umat Islam Termasuk Kristian, Tetapi Penggunaan Yang Menghina Kesucian Allah Mesti Ditentang

Orang Melayu dulu sangatlah daifnya. Daif dari segi ilmu agama, kehidupan ekonomi, berbuasana dan banyak yang lain. Tapi apabila tercetus peristiwa Natrah, semuanya membulat kata mengambil tindakan sedaya upaya untuk mengembalikan Natrah kepada ibu angkatnya, kepada suaminya dan kekal dalam Islam. Dalam kedaifan ilmu, ekonomi dan status kehidupan itu pun orang Melayu tidak teragak-agak menentang Brtish. Ramai terkorban. Zaman itu memang tak maju tegha mana, tetapi semangat jihad itu disambut oleh seluruh warga Melayu walaupun tahu mereka bakal syahid. Sekarang ini, sudah ramai orang Melayu Islam berpendidikan tinggi. Tapi tengoklah apabila perjuangan menghalang kalimah suci "Allah" hendak digunakan oleh Herald Tribune menggantikan "God". Sebahagian besar lagi orang Melayu Islam bukan sahaja tidak terdetik untuk pergi malah melekeh-lekehkan perjuangan tersebut. Inilah yag paling dikesali sekali kerana benteng pertahahanan kita menjadi terlalu rapuh.

Perlu ada beberapa persoalan yang memerlukan jawapan sekiranya pihak gereja ingin juga menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan.  Pertama, suruh depa define dahulu apa maksud dan sifat Allah yang mereka fahama dan gunakan selama ini.

Kalau Allah didakwa berkonsep triniti, mengutus Jesus untuk mengorbankan diri sendiri bagi menebus dosa sekalian umat manusia yang berdos sejak lahir, tak mungkin akal orang Islam akan masih sanggup menerima.
Ada orang berkata kenapa di negara-negara Arab dibenarkan pula nama Allah diguna di dalam Bible mereka yang diterjemah kepada bahasa Arab. Orang Arab Islam memang bercakap dalam bahasa Arab. Allah itu sendiri tergolong dalam bahasa Arab. Sebaliknya apa tujuan Herald dan Bible lain di Malaysia diterbitkan di Malaysia dengan menukar 'God' kepada 'Allah'. God dalam bahasa Melayu tak mungkin lain dari Tuhan. Teks berbahasa Melayu ini orang Malaysia kaum mana yang simple logicnya akan lebih ramai didorong untuk membacanya. Hakir tak rasa orang Cina, India dan lain-lian yang bahasa Melayu bukan bahasa seharian mereka. Sebaliknya orang Melayu, khususnya orang Melayu di pedalaman yang bahasa dari nenek-moyang mereka sampai ke hari ini ialah bahasa Melayu.
Mahu tidak mahu, cadangan ini pantas dilihat sebagai taktik dakyah Kristian terhadap orang Melayu Islam Malaysia. Di Indonesia mereka mungkin berjaya, tapi tidak semudah itu di Malaysia. Umat Islam Malaysia jangan diasak sampai tak terlebih sangat, kelak betapa pun harganya kami semua sanggup membelinya. Allahu Akbar!

UMNO Telah Membuat Pilihan Itu Lama Dahulu

Kalau kita rajin meneliti semula sejarah lampau, kita akan faham sedikit-sebanyak bahawa percaturan politik orang Melayu sejak zaman pentadbiran British dahulu sudah sinonim dengan kesukaran menjayakan perpaduan, apatah lagi bersatu dalam satu parti. Hal ini disebabkan pemimpin atau pemuka politik tersebut masing-masing mempunyai kepentingan tertentu yang kadang-kala mengutamakan kepentingan peribadi melebihi yang lain. Politik juga, berdasarkan penelitian terhadap sejarah moden politik Melayu menunjukkan bahawa gara-gara persaingan merebut pengaruh, saudara seagama sanggup diketepikan sebaliknya entiti dan individu politik yang anti kepada kaum Melayu dan Islam pula lebih dipercayai. Kalau ada orang Melayu yang tidak partisan hairan kenapa PAS boleh berpakat dengan DAP atas nama tahaluf siyasi tetapi mati-mati menolak kerjasama dan perpaduan dengan UMNO walaupun atas isu-isu pokok yang melibatkan kemaslahatan Melayu Islam, fahamilah bahawa sejarah moden politik Melayu seawal di Singapura juga menunjukkan perkara yang sama. Bezanya nama politikus dan parti politik yang terlibat. PAP kini memang dibenci oleh orang-orang Melayu khususnya yang bernaung di bawah UMNO, sebagaimana mereka membenci DAP. Tetapi sejarah mencatatkan bahawa UMNO pernah berpakat dengan PAP di Singapura dalam pergelutan, pergulatan dan persaingan sengit dengan Liga Muslim. Liga Muslim (baca: pemimpin utama mereka) yang flip-flop dalam menetapkan pendirian, ditambah pula dengan masalah kepemimpinan yang tidak berwibawa seterusnya menghakis sokongan dan dokongan ahli-ahli parti sendiri, akhirnya terpenyek dalam lipatan sejarah. Apapun, dalam persaingan politik Melayu di antara UMNO Singapura dengan Liga Muslim, UMNO Singapura telah mengambil langkah bijaksana dan sangat terkehadapan melangkaui pemikiran sezaman dalam merekrut keahlian. Sementara Liga Muslim terlampau rigid dengan syarat keahlian dan definisi Melayu, UMNO Singapura membuka keahliannya dengan definisi Melayu dalam konteks lebih luas. Natijahnya, orang Islam keturunan Arab, India-Muslim dan seumpamanya, yang mempunyai persatuan etnik masing-masing bagi menjaga kebajikan mereka, juga dikategorikan sebagai Melayu menyebabkan bilangan ahli UMNO Singapura jauh lebih ramai berbanding Liga Muslim yang mengambil pendekatan konservatif. Ini tidak dinafikan sebagai satu political manouvre untuk meraih sokongan massa, tetapi pada masa yang sama selaras dengan konsep perpaduan Islam yang tidak membezakan keturunan asalkan seagama. UMNO kini, sama ada diakui dan disedari mahupun sebaliknya, berdepan dengan pertentangan dalaman tentang keperluan untuk mendefinisikan semula apa ertinya Melayu yang wajar diterima sebagai ahli. Kekecewaan sebahagian ahli UMNO itu bukanlah sangat kepada etnik ahli yang diragukan keMelayuannya, tetapi buruk kelaku orang/peimpin UMNO berkenaan walau siapa pun mereka yang berkebetulan ditakdirkan Allah dari golongan etnik yang diragukan keaslian Melayunya. Pada hemat hakir, untuk mencapai tahap kegemilangan UMNO bukan setakat menang besar dalam pilihan raya, namun yang lebih penting adalah UMNO menunjukkan tahap integriti, kebertanggungjawaban, amanah dan kesungguhan membela rakyat yang jitu. Jika ada mana-mana ahli yang khianat kepada sebarang bentuk amanah, dasar kebencian ahli yang lain kepadanya hendaklah atas sikap/tingkah laku/perbuatan yang telah dilakukan tidak selaras dengan perilaku seorang Melayu Islam. Usahlah dikaitkan pula buruk kelaku itu dengan isu etnik kawan yang berkenaan. Isu itu telah lama selesai. Kerana UMNO sebenarnya telah lama membuat pilihan tentang keahliannya. Lama dahulu.

Thursday, 17 October 2013

Bola Sepak Malaysia: Boleh La, Dari Langsung Tak Ada

"Liga Malaysia bukan bola sepak!" Demikian kata B. Sathianathan ketika mengemudi skuad Harimau Malaya seketika lalu sebagai ketua jurulatih. Aku faham kekecewaannya berikutan kutukan penyokong yang tidak boleh menerima kekalahan skuad Malaysia dalam pelbagai kejohanan dan perlawanan bola sepak. Maksud beliau dalam bahasa orang biasa adalah, "Macam mana nak menang kalau nak harap jenis pemain sedia ada!". Semenjak ASTRO siarkan siaran langsung perlawanan kelab2 EPL, perbandingan kualiti permainan dua liga semakin jelas kelihatan. Kadang2 lawak pun ada tengok bola liga bola sepak Malaysia. Selalu aku katakan kepada orang rumahku, yang sememangnya malas nak tengok perlawanan bola sepak melibatkan Malaysia sama ada di peringkat liga atau negara. Kataku, selalunya kelemahan ketara bola sepak Malaysia ialah apabila menyerang. Corak yang lazim diguna ialah larian pantas dari sebelah sayap. Masalahnya selalu pemain2 sayap sangat laju, tapi bila nak cross back up tak sampai2 lagi. Bila back up dah sampai pertahanan lawan pun dah siap sedia nak clear bola. Disebabkan kelembapan back up untuk berada di kotak penalti lawan, maka wingers selalunya akan hold bola dan sepak ke belakang kepada pemain lain. Then barulah nak build up serangan. Appa punya turrr la. Ada sorang pemain Harimau Muda, yang diturunkan oleh OKS sebagai kaedah mencuba pemain yang lazimnya memanaskan bangku simpanan. Pemain tersebut score dalam Pestabola Merdeka baru2 ini. Katanya, sukar nak ikuti corak permainan Harimau Muda yang laju. Pernyataan pemain tersebut mendorong perbandingan dilakukan. Kalaulah corak permainan sedemikian sudah dikira laju, bagaimana pula agaknya nak dikategorikan corak permainan Jepun yang menjadi pasukan pertama Asia layak ke Piala Dunia 2014. Dan bagaimana pula tahap Brazil yang mengalahkan Jepun semasa Piala Konfederasi tempoh hari dengan mudahnya. Secara realistik, sistem perlu dibetulkan dari awal kalau Malaysia nak layak ke Piala Dunia tahun entah bila. Sebabnya jurang kualiti pemain dan permainan kita terlalu jauh dengan pasukan handalan dunia. Jepun, dengan sistem pembangunan bola sepak yang tersusun dan sangat berdisiplin pun sedar hakikat yang mereka alami, sebab itulah mereka realistik menetapkan 2050 sebagai tahun mereka berpeluang merangkul Piala Dunia. Malaysia pula, dengan kecelaruan sistem pembangunan, liga, pemakananan, kepemimpinan, kebertanggungjawaban dan segala macam lagi pula jangan mimpi lah nak menang Piala Dunia. Kalau layak pun aku rasa ramai nak tumpang tui, silap-silap semua dalam skuad tu dapat Datukship. Betapa kroniknya bola sepak Malaysia, FAM tak mampu lagi nak letak target tahun bila kita dah sepatutnya layak ke Piala Dunia. Bagi aku target tu penting, bila ada target kita akan usaha sungguh-sungguh nak mencapainya. Mungkinkah FAM takut nak letak target, sebab kalau tak capai biasanya pemimpin akan ambil tanggungjawab berundur tanpa disuruh. Errr, selama ni ada ke pemimpin FAM pernah ambil tanggungjawab atas perkara yang disifatkan suatu kegagalan? Sudah beberapa tahun ini aku kurang peduli kepada Liga Malaysia. Apa pun apabila masuk saingan Piala Malaysia, kemeriahan tetap terasa. Baguslah ATM menang, sebab apabila menonton perlawanan itu aku rasa macam "peperangan" di antara dua buah negara bersengketa. Bagus dari segi moral juga, bayangkan kalau "angkatan tentera" kita kalah dengan Singapura. Pergh, tak sanggup den nak membayangkan bagaimana cyber troopers kita yang patriotik nak bertempur di medan maya pula. Amacam Kedah? Menyesai dak tak mau ambik Marlon? Hahaha!