Have A Try. Have A Clik!

Pages

Friday, 21 October 2011

Dae Jang Geum: Jewel in the Palace


Pandai TV Al-Hijrah dalam pemilihan bahan tayangan. Bercitarasa tinggi, tapi tetap mengambil kira trend semasa. Juga luwes terhadap garis panduan berpakaian, khususnya produk antarabangsa yang cukup sekadar bersopan. Di tengah-tengah demam K-Pop, dihadirkan drama bersiri, Jewel in the Palace. Kisah seorang murbawan; dari seorang tukang masak akhirnya berjaya menjadi doktor peribadi maharaja. Set penggambaran dikekalkan menjadi tarikan pelancongan.

Pengajaran dari drama bersiri itu yang baru mencecah siri ke-16.
  • Kalau orang kata Hang Tuah itu sekadar mitos yang tidak dapat dibuktikan secara sahih, budaya asing lain pun sama juga, seperti kisah Jang Geum itu. Belum tentu mereka tidak pernah wujud.
  • Sistem beraja tidak akan kekal selamanya, atas pelbagai faktor, antaranya tingkah laku raja-raja itu sendiri. Sekarang mana ada lagi maharaja di Semenanjung Korea, yang ada cuma istana, itupun kepunyaan Presiden.
  • Keyakinan dan kemegahan terhadap bahasa dan budaya sendiri (berkostum tradisi hanbok misalnya) bukan halangan untuk popular dan berjaya pada peringkat antarabangsa. Pendek kata, serlahkan jati diri kebangsaan kita; jadi diri sendiri, jangan jadi orang lain. Orang ingin lihat sesuatu yang unik, bukan sesuatu yang mereka sudah selalu sangat lihat di sekeliling mereka.
  • Usaha tangga kejayaan.
  • Kalau sudah ditakdirkan, hasad dengki dan tipu muslihat manusia hanya mampu menangguhkan tapi tak bisa mengelakkan.
  • Yang benar akan menang, yang batil dan zalim pasti tumbang.
  • Usah goyah kalau kita yakin kita di pihak yang benar.
  • Ada keberkatan apabila menghormati dan mempertahankan guru (yang baik-baik) waktu senang dan susah.

Agaknya bila novel Faisal Tehrani, Ketupat Cinta nak didramabersirikan? Hat tu pun karya yang berkisar tentang masakan dan makanan serta intrig politik. Hanyasanya menu bersifat tempatan dan watak-watak dan ayat-ayat yang “macam pernah ku dengar tapi di mana ya?”.

1 comment:

Anonymous said...

Saya setju tuan. Saya dan suami sgt suka menonton drama ini. Malah suami saya sudah menghafal beberapa perkataan korea :)

~AR~