Have A Try. Have A Clik!

Pages

Friday, 14 October 2011

Pyar, Ishq Aur Mohabbat: Masa 'Kan Mengubat Luka

Semasa menunggu kawan serumah mengikuti kelas pengajian bahasa asing secara talaqqi, aku menyambung pembacaan bab 2 buku Fukuyama. Ada banyak bab kecil di bawahnya. Pembacaan itulah yang perlu aku jadikan synopsis untuk dibentangkan bersama rakan-rakan yang lain dalam tempoh 2 minggu lagi sewaktu kelas Dr. L. Pening juga nak menghadam pembicaraan Fukuyama tentang Penamat Sejarah, sementelahan buku itu terjemahan Institut Terjemahan Negara. Satu usaha yang terpuji, tapi buku genre apa pun paling terbaik dibaca dalam bahasa asalnya. Apatah lagi buku Fukuyama ini bercampur-baur dengan penjelasan tentang hasil kajian dan pandangan tokoh-tokoh sains politik dan sains sosial. Dicampur pula dengan fakta-fakta sejarah. Serta pandangan Fukuyama sendiri. Dah macam baca buku falsafah dah rasanya. Banyak ketika aku perlu rujuk silang dalam minda sendiri tentang istilah-istilah tertentu yang diMelayukan supaya aku faham konteks perbincangan. Contohnya, hulubalang pada hemat aku merupakan terjemahan untuk warlord dalam erti kata pemimpin yang berpengaruh di kalangan kumpulan masyarakat tertentu, bukannya panglima yang memimpin peperangan.

Dekat dua jam, leher pun lenguh. Sambil mengeliat-ngeliat, aku berdiri meregangkan kelenguhan sambil membaca artikel di papan notis. Ada satu cerita yang aku terjemahkan berdasarkan kekuatan ingatan yang sederhana dari sudut kronologi dan matan penceritaan.

“Di sebuah pulau, tinggal beberapa orang sekawan. Mereka ialah Kekayaan, Kegembiraan, Kesedihan, Cinta dan Ilmu Pengetahuan.

Suatu hari, pulau itu semakin tenggelam. Sementara yang lain meninggalkan pulau, Cinta masih tetap di situ. Apabila pulau semakin teruk ditenggelami air, Cinta cuba meminta pertolongan kawan-kawannya.

Cinta ternampak kapal kepunyaan Kekayaan, lalu minta untuk ditumpangi. “Tak boleh”, kata Kekayaan, “kapal aku telah penuh dengan emas, perak dan sebagainya”. Hampa rasanya Cinta.

Kemudian, Cinta ternampak kapal Kesedihan. Sekali lagi Cinta minta untuk ditumpangi. “Oh, aku terlalu sedih, aku perlu bersendirian”, kata Kesedihan. Kecewa lagi Cinta.

Cinta ternampak pula kapal Kegembiraan, lalu menjerit untuk menumpangi. Tapi sia-sia, kerana Kegembiraan terlalu gembira, hingga tidak terperasan jeritan Cinta.

Nasib baik ada sebuah kapal kepunyaan seorang yang agak tua. Cinta buat kesekian kalinya mohon menumpangi, dan diizinkan. Malangnya, Cinta terlupa bertanyakan namanya.

Sesampai di daratan, Cinta terjumpa kawannya yang juga sedikit berusia, Ilmu Pengetahuan. Cinta bertanya siapa gerangan pemilik kapal yang sudi menumpangkan dia ke daratan. Ilmu Pengetahuan tersenyum, ujarnya, “Saat kesusahan, hanya seorang yang tega menanti dengan setia demi membantu Cinta. Itulah dia Masa.”.

Wednesday, 12 October 2011

Don't Mess With Routledge

A students’ life cannot be separated from books and library. Hence, the routine of borrowing books continues. This semester it seems that I always a step quicker than my colleagues. Right after class, each time the lecturer mentions about particular books for reference, my house mate and I will ensure that our immediate next destination should be the library.

On Monday, Prof. S has assigned everyone a book each for review. Mine is "Islamic Political Thought"by W. Montgomery Watt, 1998 edition. When other class mates were busy jotting down their books particulars, I stepped forward to consult Prof. S. I asked him whether the same book of earlier edition, with year 1968 in mind will do, because I told him that I have borrowed the book from library. He okayed, while asking me if the book really being in the library. However, when returned to my seat, I found out (from the list of books borrowed which written on the last page of my notebook) that the book I referred to actually entitled, "The Political Language of Islam" by Bernard Lewis. LOL.

At the library, I used the online application to search for the book. There was none published in 1998, all available published in 1968. Coincidentally, the Watt’s was also published in the same year as Lewis’s. Heading to the shelves, there were about 4 to 5 books under the same title. I chose the one with the biggest letters possible and the cleanest from scribbles (you know students tend to write Malay translation for certain jargons).

Being among seas of books drove some sort of euphoria in me. From supposed to be a straight-forward mission of only a book searched, found and borrowed, it dragged for several more minutes in search for several more books. Luckily, they were all situated on the same level, same section, same row of shelves. One of the book is Political Thought and Governance Critical Concepts in Political Science edited by Abdullah Saeed. I noticed the renowned label of publisher, printed on its cover. From my sour sour sweet experience during KL International Book Fair this year, I have learnt not to mess with any books which bear the name of that publisher. At that time I picked about half a dozen books by the publisher to the counter. Maybe from her own wisdom, the Chinese-descent sales representative scribbled with pencil the price for each book. There were lots of other booths and books to look for, so I as relaxed as possible took back those books from the counter, put them back on the shelf and quietly took the further path away from that booth. C’mon, how on earth a student like me was going to buy a book of just slightly more than 200 plus pages worth RM400 to RM500 each.

I once thought that sort of price is the nuttiest for a book with that kind of thickness. But with Abdullah Saeed’s Political Thought and Governance Critical Concepts in Political Science, I am  craving for suitable term besides nuttiest. Maybe “out-of-my-mind” suits it best. The reason? I could understand if it is an encyclopaedia, but for an approximately 460 pages with no colours except green for its cover, after 5% discount to cost RM3,091.82…

I swear I am going to bring that book to nowhere until the time it needs to be returned.

Tuesday, 11 October 2011

Sambung Belajar

Si polan A: Selamat menjadi mahasiswa. Banyak ke subjek sem ni?

Si polan B: 2 je bro kelas pun sebulan sekali.
Si polan A: Wah, best giler full time camtu.

Si polan B: Full time mende kena pancung dengan XXXXXX.
Si polan A: Apa punya XXXXXX, nak sambung belajar pun payah.

Si polan B: Sama dengan XXXXX nak sambung PhD kena tarah gak.
Si polan A: Kejam tul la.

Si polan B: Ntah la malas nak pikir.
Si polan A: Hari ni dia buat kat orang, esok lusa dia kena balik la, double.


Moral:
Kalau ada secebis kuasa, jangan la buat tahana kat orang bawahan, apatah lagi yang sudah hampir 10 tahun dalam perkhidmatan. Kalau orang bawahan nak sambung belajar sepenuh masa, permudahkanlah urusan dia, tambahan pula dia bukan mohon biasiswa pun sebaliknya guna duit gaji sendiri.  Janganlah fikir ikut suka-suki dan kepentingan sendiri sahaja, fikirkanlah juga kebajikan dan masa depan orang lain sama. Jadilah seumpama Arsene Wenger yang melepaskan Cesc Fabregas, jangan jadi Roberto Mancini yang nak sangat tahan Carlos Teves tapi makin terseksa hamba Allah itu jadinya.