Have A Try. Have A Clik!

Pages

Saturday, 26 October 2013

PRK Sungai Limau: Wacana Ilmiah "Weapons Of The Weak"

Saya tidak melanggan ASTRO, antara lain sebab takdak masa nak tengok tivi kalau hari kerja. Sampai rumah pun dah malam. Kot hari cuti saja la, tu pun kalau tak outstation. Sebab lain, faktor penjimatan. Maklum la, gaji pun tak tegha mana, prinsip pengurusan kewangan cara bodo saya ialah kalau pendapatan tak meningkat sangat, cuba2 la kurangkan perbelanjaan takat mana hat buleh. Jauh sangat aih dok merewang. Sebenarnya saya nak cerita bahawa setakat pengamatan saya terhadap media massa dan media maya, tanpa ASTRO sebab tak melanggan, ialah kempen PRK Sungai Limau tak menyerlahkan cara berkempen yang bersifat bertamadun dan berwacana tentang dasar terperinci yang nak dibawa, seperti lazimnya persaingan politik di negara2 maju. Dua2 belah pihak sama saja. Isu-isu mengarut seperti tumpang tui wibawa ADUN dulu, janji nak bawa pembangunan yang tak diperincikan dalam bentuk cetak biru yang jelas, dok gaduh pihak lawan melawat keluarga pihak sendiri dan diheboh2kan sedangkan pihak sendiri pi melawat keluarga pihak lawan tak riuh pun. Seperti biasa juga, masa ni la segala jentera yang ada dan tak berapa nak ada di kedua-dua belah pihak nak turun padang. Masa ni la nak melawat rumah ke rumah nak banci sapa perlu tukar bumbung rumah, sapa yang lama dah laih. Time ni la baru nak check blood pressure free apa semua. Saya ternanti-nanti sebenarnya kot2 ada mana2 pihak termasuk media massa nak ketengahkan sisi ilmiah yang sangat ada kena-mengena dengan orang kampung di Sungai Limau. Politikus seperti Anwar selalu memetik watak2 dalam "Animal Farm" karya George Orwell, walaupun apa yang dipetik itu ada kalanya merujuk kepada diri sendiri juga selain musuh dalam politik (Nota: Animal Farm adalah karya fiksyen dan tak rasi langsung dengan budaya orang Melayu macam di Sungai Limau, sebab orang Melayu pantang tok nenek dengan babi, apatah lagi nak dijadikan belaan sekali dengan binatang-binatang yang halal dimakan lain seperti dalam novel tersebut.). Walhal ada sebuah mahakarya James C. Scott berpuluh tahun dulu, yang jauh lebih relevan kerana berdasarkan kajian dan pemerhatian terhadap watak manusia sebenar di satu kawasan pedalaman yang masih ada sampai la ni di DUN Sungai Limau. Cumanya watak2 berkenaan pada adatnya dah lama dah la arwah. Secara ringkas, "Weapons Of The Weak" menceritakan tentang golongan penindas di peringkat kampung, dan bagaimana golongan tertindas bangun menumpaskan golongan penindas dengan cara mereka tersendiri. Watak-watak penindas tu tak la berdarjah kebesaran pun, cuma di peringkat kampung tahap depa tu dah gah sangat la. Watak-watak yang biasa kita temui sehari-hari, sampai la dok ada lagi. Tengok macam mana orang putih buat kajian, sama juga orang Jepun. Kajian kat daerah2 tak glamour pun di Malaysia ni, tapi terus relevan sampai sekarang dan menjadi rujukan utama untuk memajukan negara kita sendiri. Mungkinkah mereka di koridor kuasa di mana-mana dalam PRK ini terasa mereka merupakan kesinambungan watak2 tertentu dalam buku tersebut? Apapun, kalau tengok trend pengundian di Pusat Daerah Mengundi yang ada bunyi2 Sedaka, saya menjangkakan keputusan PRK Sungai Limau ialah "Berani Menyambut Maal Hijrah". Takat tu saja la.

Tuesday, 22 October 2013

Berhentilah Menganjingkan Penjawat Awam!


Photo Credit: izquotes.com

Terlihat di TV1 tadi, seorang calon Naib Presiden ditemubual pemberita. Ada 2 perkara yang perlu lebih dicermati oleh mereka yang menjadi sebahagian daripada anggota kerajaan sama ada pak menteri mahupun penjawat awam.

Pertama, si pak menteri menyeru supaya selepas pemilihan UMNO ini saf dirapatkan semula. Katanya satu bahagian di Kedah yang menyaksikan penyandangnya tewas jawatan ketua bahagian kepada seorang ahli parlimen, kedua-duanya telah berjanji kepada dia dan seorang pimpinan tertinggi parti sebelum ini bahawa mereka akan bersatu-padu dalam menghadapi PRK Sungai Limau. Yang perlu diperhalusi ialah betapa nampak sudah keyakinan si pak menteri bahawa dia bakal menang jawatan naib presiden, jika tidak atas kapasiti apa perakuan taat setia kepada parti dilafazkan oleh kedua-dua tokoh yang bertanding sebagai ketua bahagian tadi kepada pak menteri tadi. Walhal biasanya orang yang turut bertanding jawatan dalam parti sepertinya, nasib dia sendiri pun belum tahu menang atau kalah, malah dia sendiri mengharap ihsan perwakilan mengundinya. Undian perwakilan banyak juga dipengaruhi oleh ketua bahagian. Jadi nampak ironik di sini. Lainlah si pak menteri itu semasa kempennya di Kedah memberi taat setia untuk memastikan kemaslahatan bahagian berkenaan terjaga. Masuk akallah juga.  Tapi itupun bersyarat, sebab biasanya menteri yang kalah pertandingan naib presiden, maka akan hilang juga jawatan menteri.  Ada cebisan jigsaw yang hilang di sini. Satu taakulan ala Hajime Kindaichi daripada penulis; the power of incumbency, and due to all the president's men.  Taakulan bahawa orang2 di bawah dah tahu dah sapa yang akan menang, dan atas sebab apa mereka tu perlu dipilih.  Sebab presiden suka.  Orang Melayu kan pandai pepatah-petitih ni, terkilat ikan di air tahu jantan betinanya, sekelip orang batuk atau kejit2 mata dah tahu apa maksudnya.  Mungkin depa tetap tak berlaga angin dengan PAS, tapi perangai PAS depa ikut juga.  Perangai wala'.  Hebat.

Kedua, dipaparkan juga dalam berita di TV1 bahawa si pak menteri mempengerusikan mesyuarat pelaksanaan PRK Sungai Limau. Soalannya, apa kaitan kementerian tersebut dengan pelaksanaan PRK Sungai Limau pula. Lainlah kalau yang buat meeting tu SPR.  Ini mengundang lagi beberapa persoalan. Adakah ini seperti yang selalu didakwa pembangkang bahawa jentera kerajaan selalu dieksploitasi semasa berlaku PRK?  Kebetulan terperasan pula ketua pentadbiran kementerian tersebut di kerusi sebelah pak menteri. Kot nak dibuat mesyuarat nak membantu jentera kempen BN pun, buatlah di premis lain yang bukan menggunakan kemudahan kerajaan dan dana awam seperti belanja makan minum mesyuarat, claim TnT ahli2 mesyuarat dan sebagainya. Tempat lain kan banyak. Mudah-mudahan rakyat berfikir tentang perkara-perkara ini. Maju dan trasformasi bukan sangat selalunya memerlukan bajet tambahan.  Banyak keadaan, memadai dengan rasa berintegriti dan beramanah. Barulah penjawat awam betul2 jadi insan manusia, dan bukannya anjing mana2 parti politik mahupun politikus.

Sunday, 20 October 2013

Dari Segi Moralnya Chua Soi Lek Perlu Letak Jawatan


Photo credit: nerdist.com
Pada satu malam tahun 1998, ahli2 MT UMNO bergegas ke PWTC untuk satu mesyuarat tergempar. Mesyuarat itu dipengerusikan oleh Presiden UMNO, Tun M dengan usul utama ialah memecat Anwar dari UMNO. Anwar masa itu sebagai Timbalan Presiden. Anwar diberi peluang mempertahankan diri. Tun M akan hilang wibawa sebagai Presiden UMNO jika usul beliau ditolak majoriti ahli2 MT.  Tapi ahli2 MT UMNO sepakat bersetuju dengan usul Tun M supaya Anwar dipecat.  Terpecatlah Anwar dan Tun M tak perlu segan untuk terus jadi Presiden parti. 

Hari ini, perwakilan MCA menghadiri mesyuarat tergempar, EGM. Usul paling aula ialah mengecam Liow Tiong Lai yang memegang jawatan Timbalan Presiden. Usul itu bagaimanapun tidak diluluskan kerana majoriti perwakilan membangkang menerusi undian mereka. Justeru, Presiden MCA sedia ada, Chua Soi Lek sudah hilang wibawa untuk terus berkeras memegang jawatan tersebut. Sebab usul tersebut sudah tentu daripada cadangan beliau sama ada secara langsung atau tidak, sama ada diakui atau tidak. Dalam sejarah demokrasi bertamadun, penolakan terhadap usul sedemikian merupakan mesej cukup dalam bahawa majoriti ahli parti yang diwakili oleh sejumlah signifikan perwakilan sudah hilang kepercayaan terhadap Presiden.

Chua Soi Lek sebenarnya menang nasib semasa pertandingan jawatan Presiden tempoh hari kerana calon-calon yang bertanding semuanya warlords MCA dan undian terpecah kepada tiga. Ini samalah seperti pertandingan Timbalan Presiden PAS yang menyaksikan Mat Sabu menang, pun sebab ada tiga calon bertanding.

Chua Soi Lek sudah dapat peluang untuk membuktikan kemampuan beliau selaku Presiden semasa pilihan raya umum lalu, dan nampaknya beliau gagal. Sentimen penolakan masyarakat Cina terhadap BN satu hal, imej Presiden MCA pun turut menyumbang. Ahli-ahli MCA pun ramai yang menyedari susah untuk mereka berkempen dengan membawa bersama mereka political baggage Presiden.  Suka atau tidak, masyarakat Malaysia pada umumnya memandang jelik perlakuan sumbang, sebab itu politikus lain yang bergelumang sama dengan maksiat seumpamanya mati-mati menafi.  Maksiat salah, berbohong pun salah juga.  Yang betul ialah menjaga kehormatan diri masing2 seperti disuruh dalam Surah Al-Mukminun. 

Benar bukan Chua Soi Lek seorang sahaja ada masalah moral, dan tindakannya mengakui dan berundur satu tindakan terpuji, tapi apabila beliau membuat keputusan untuk muncul kembali maka rosaklah reputasi parti. 

Sekali pemilihan parti lagi pun dijangkakan terjadi lagi persaingan tiga penjuru; Chua Soi Lek, Liow Tiong Lai dan rasanya Ong Tee Kiat. Dari segi sokongan warlords lain, Liow Tiong Lai ada kelebihan sebab yang mendokong beliau ramai top guns, seperti Wee Ka Siong, Chor Chee Heung dan lain-lain. Keadaan ini mirip Ku Li dan barisan pemimpin Semangat 46 beliau tahun 1987 dahulu yang antaranya dibarisi Rais Yatim.

Tapi kalau Chua Soi Lek menang lagi, bye-bye lah MCA. Selamat tinggal jugalah kepada harapan untuk MCA mewakili masyarakat Cina dalam kabinet. Setakat ini kemenangan usul penerimaan semula jawatan-jawatan kerajaan yang lain selain jawatan kabinet menunjukkan masyarakat Cina dan ahli2 MCA terjejas juga dengan ketetapan mereka sebelum ini.