Pages

Wednesday 7 September 2011

Janji Palsu Seorang Ahli Parlimen

Satu perkara yang sering ditegaskan oleh ramai YB Ahli Parlimen ialah tugas mereka bukan berkenaan urusan parit longkang, kenduri-kendara, sakit demam, kematian dan sebagainya. Itu tugas PBT, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Pejabat Daerah, yada yada yada. Tugas mereka adalah menggubal undang-undang di Parlimen. Cantik dan bertaraf Ahli Parlimen kelas pertama. Bunyinya.

Tapi semasa berkempen dahulu bukan main lagi. Boleh pula bersalam dengan setiap orang dalam kawasan Parlimen yang ditandingi. Kadang-kadang taman yang sama, market yang sama, kampung yang sama boleh dok ulang pi sampai beberapa kali. Dah menang lain pula cerita.

Patutnya, kalau memang tak mau turun ke kawasan sebab dirasakan itu bukan kerja hakiki, semasa kempen dahulu bagitau siap-siap. "Bahawasanya saya, selepas kemenangan dalam pilihan raya bagi kawasan Parlimen ini, berikrar, akan menumpukan sepenuh tenaga saya untuk menggubal undang-undang di Parlimen. Oleh yang demikian, kepada tuan-tuan, puan-puan, pakcik-pakcik, makcik-makcik, adik-adik, abang-abang, kakak-kakak sekalian, janganlah berharap saya akan membantu menyelesaikan masalah kebajikan anda sekalian. Jika memerlukan bantuan, silalah berjumpa dengan Tuan DO, Pengarah Welfare, YDP Majlis Daerah dan sebagainya. Kerana benda-benda kebajikan ini semua, bukan kerja saya, tapi kerja mereka."

Tidaklah orang kampung dan bakal pengundi rasa tertipu kalau lepas menang pilihan raya YB Ahli Parlimen yang menang itu tidak lagi dapat ditemui, buat-buat sibuk, atau buat-buat lupa dengan alasan bantuan yang diminta di luar bidang kuasanya. Dan senang jugalah untuk pengundi memilih Ahli Parlimen yang memang akan berkhidmat sepenuh tenaga dan masa untuk mereka, bukan mereka-reka alasan yang bernada malas sebenarnya.

No comments: