Pages

Tuesday 13 September 2011

Kuliah Teori Sains Politik: Minggu 1, Episod 1

Permulaan kuliah pukul 4 petang. Si pensyarah, yang telah ku kenali sedari semester lalu masuk ketika sudah ada hampir 10 orang pelajar di dalam kelas. Seorang pelajar duduk di lokasi berbeza dengan orang lain. Di kala orang lain duduk sejajar di kiri kanan meja panjang yang dicantum-cantum menjadi bujur, ada seorang mamat duduk di bucu kiri meja di bahagian belakang. Siapa lagi kalau bukan aku. Dah senior2 ni malas aku nak duduk depan, sesuatu yang memang aku tak biasakan sejak semester pertama lagi. Tambahan, member2 kamceng dah tiada (ada yang benar-benar dijemput menghadap Ilahi), duduk depan dekat-dekat lecturer kalu memang mati kutu.
The Cold War: A New History
Cukup sikit-sikit tentang perkara-perkara bukan ilmiah. Ni kita masuk kepada bab yang membicarakan intipati kuliah.

The Clash of Civilizations and the Remaking of World OrderMenurut Dr. L, si pensyarah, garis panduan kursus merangkumi teori-teori sains politik yang muncul pasca-Perang Dingin. Ada kontradiksi katanya, di antara teori sains politik pasca-Perang Dingin dengan teori yang muncul lebih awal sekitar 1940-an dan1950-an. Memohon untuk mundur dari berkuliah, hasil perbincangan dengan Ketua Program, kata sepakat dicapai untuk membincangkan teori yang muncul lebih awal sejak Perang Dunia Kedua.

Untuk memahami teori pasca-Perang Dingin, Dr. L mencadangkan supaya dirujuk buku The Clash of Civilisations and the Remaking of World Order karya Samuel P. Huntington.

No comments: