Pages

Saturday 24 September 2011

Antara Drama Islami Yang Mengelirukan dan Filem Hindi Yang Mengesankan

Kadang-kadang dalam dunia hiburan, menyampaikan kisah yang menyentuh perasaan tak perlu pun guna skrip yang kompleks sangat. Misalnya, memetik hadis yang tidak diterangkan kelasnya; sahih ke, hasan ke, dhaif ke, untuk menjustifikasikan keengkaran watak isteri kepada arahan watak suami. Sebagai contoh, dalam sebuah drama bersiri dipaparkan watak suami merangkap ustaz terkenal di kampung tersebut menyatakan Fatimah, anakanda Nabi, mengelilingi suaminya, Ali sebanyak 72 kali untuk memohon maaf. Kalau ya pun hadis tersebut sahih, patutnya carilah dalil lain yang tak mengundang fitnah. Bayangkan kalau orang awam atau yang bukan Islam menonton drama tersebut. Tidakkah dirasakan tuntutan watak suami terhadap isterinya dalam memohon maaf agak keterlaluan. Walhal ada penjelasan lain di sebalik perkara tersebut yang lebih meyakinkan. Masalahnya, orang yang bukan ilmuan manalah mampu berfikir lebih daripada itu. Kalau mereka terima bulat-bulat macam mana? Siapa nak tanggung tu?

Satu lagi, dalam dialog yang sama, dikatakan juga oleh watak tersebut bahawa apabila Fatimah mengadu kepada Nabi akan perkara tersebut, Nabi bersabda bahawa jika Fatimah meninggal dunia tanpa diampunkan kesalahannya oleh Ali, maka Nabi tak akan sembahyangkan jenazah Fatimah. Apa punya tak cermatlah skrip ini, watak ustaz tersebut nak menjustifikasikan penolakan watak isteri terhadap kemahuannya dengan kisah Fatimah dengan Nabi, padahal watak ustaz itu sendiri yang, maaf cakap, kurang cerdik, memaksa watak si isteri yang penat menurut kehendaknya. Perkara tersebut jelas tidak selari dengan Islam, namun apabila dialog menyandarkan perlakuan watak ustaz dengan hadis Nabi, maka fitnahnya besar sekali. Seolah-olah Islam ini tidak rasional. Buruk lagi imej Islam. Tapi tidaklah menghairankan apabila diteliti rekod drama arahan / terbitan pelakon berkenaan yang tafsirannya terhadap imej Islam dan dakwah sangat merimaskan dan mengelirukan.

Petang tadi, sebuah filem Hindi yang pada pengamatanku sekitar 70-an, para pelakonnya aku tak kenal kecuali seorang, yang berperanan sebagai bapa kepada heroin dalam filem Bobby. Ceritanya ringkas, tak mengelirukan tapi cukup menyentuh perasaan. Seorang bapa mempunyai anak lelaki yang tidak boleh bercakap. Suatu malam sebelum pembedahan, si bapa bertanya kepada anaknya, kalau boleh bercakap semula nama siapa yang akan disebutnya terlebih dahulu. Bapa, tunjuk anaknya. Lalu si bapa pun mengajari anaknya sebuah lagu sambil menggesek biola. Lirik lagu disalin anaknya.

Pembedahan berakhir, doktor menyimpulkan sebagai berjaya. Namun si bapa belum boleh berjumpa anaknya, bimbang luka pembedahan belum sembuh. Tergendala lagi hasrat si bapa untuk mendengar si anak menyebut namanya. Esoknya, si bapa datang lagi. Doktor menasihati sebagai orang tua, katanya anak yang teruja pasti menjerit nama bapanya apabila kedua-dua mereka bersua. Bimbang menjejaskan kesembuhan luka pembedahan, doktor meminta si bapa bersabar, kalau kamu boleh menunggu 1 setengah tahun untuk mendengar suara si anak memanggilmu bapa, apa salahnya tunggu sehari lagi.

Malangnya, si bapa kemalangan di kilang, terjatuh dari tangga. Cedera parah di kepala. Si anak seolah-olah mendapat mimpi akan kecelakaan yang menimpa. Datang seorang pak cik yang dikenalinya, bapamu menghadiri ‘perbicaraan’ di ‘Mahkamah Agung’, walhal si bapa sedang bertarung nyawa. Bapamu tahu kamu sudah boleh bercakap, tetapi dia terlalu gembira sehingga tidak ‘sedar’. Si anak yang naif mengakui, iya, kalau bapa sedar sudah tentu dia tidak akan pergi menghadiri perbicaraan di New Delhi.

Pembedahan si bapa berjaya. Kepalanya masih berbalut. Apabila doktor memberitahu kesembuhan anaknya, dia mengadu mengapa hanya mulut doktor terkumat-kamit, mana suaranya. Sikunya terkena talam ubat di atas meja tepi katil. Gelas terhempas ke lantai, tapi bunyi kaca pecah berderai gagal didengarinya. Dia membuka balutan yang menutup kedua-dua belah telinganya. Ayahnya, ibunya, kawan, saudara mara semua menjerit kepadanya, dengan harapan suara mereka dapat didengar. Kata doktor, luka parah terjatuh tangga mengakibatkan si bapa hilang deria pendengaran.

Di suatu babak, si bapa sangat kecewa dengan realiti yang dihadapinya. Tanpa disedari, si anak sudah berdiri di pintu. Lalu si bapa dengan esak-tangisnya meminta anaknya menyanyikan lagu yang pernah diajarnya pada malam pembedahan. Puas memujuk, si anak akhirnya setuju. Baru sebaris, si bapa bertanya bait-bait apakah dinyanyikan anaknya. Dikeluarkan oleh si anak kertas yang dicatatnya lirik dan diberikan kepada si bapa. Dengan kertas itulah si bapa menghayati nyanyian anaknya.

Kisah hidup yang ironi, tatkala si bapa mampu mendengar, anaknya pula tak mampu bersuara. Tatkala anaknya sudah mampu bersuara, si bapa pula tak mampu mendengar. Alangkah.

No comments: