Pages

Wednesday 21 September 2011

Harimau Muda lawan Samurai Muda Biru: Siapa Menang?

Semua rakyat Malaysia, sama ada profesor atau bukan, yang menyepakati fakta sejarah bahawa Jepun pernah menjajah dan bukan menaungi Malaysia, sudah tentu mengharapkan Malaysia menang dalam perlawanan menentang Jepun pukul 8 malam waktu Tosu, Saga Prefecture.

Tapi sebagaimana kata Ong Kim Swee, coach skuad Harimau Muda, walaupun nak menang pada masa yang sama kena realistik. Pada jangkaan seorang  pemerhati bola sepak negara (aku la tu), Malaysia akan berdepan masalah kalau hantaran bola entah ke mana, lambat buat keputusan dan bertindak, kawalan bola tidak kemas dan penyudah tumpul. Sebab Jepun seperti diketahui umum dengan reputasi tidak pernah gagal ke pusingan akhir Sukan Olimpik sejak had umur bawah-23 diperkenalkan di Atlanta 1996 akan bermain dengan sangat laju, dengan hantaran-hantaran pendek dan lintang yang tepat serta penyerang yang tangkas menghidu peluang dan mengambil kesempatan. Lepa sedikit, alamatnya bakal dihukum seperti terjadi dalam pusingan kedua kelayakan Piala Dunia FIFA 2014.

Gamba Osaka, Kashiwa Reysol dan Yokohama F Marinos merupakan 3 kelab teratas dalam carta liga Divisyen 1 J League. Namun di kalangan ketiga-tiga kelab berkenaan, hanya Kashiwa Reysol sahaja yang mampu mengirim wakil ke skuad Olimpik Jepun bertemu Malaysia menerusi Hiroki Sakai. Apa sebab kelab yang macam tu punya power pun pemain mereka tak menarik perhatian coach? Sedangkan kelab Venforet Kofu yang sekadar di tangga ke-16 dalam liga 18 pasukan pun ada juga wakilnya, Yutaka Yoshida. Kena tanya sama itu Takashi Sekizuka. Mungkin tak cukup bagus pada pengamatan coach, seperti nasib yang menimpa pemain dari pasukan Kelantan dan Terengganu untuk skuad senior negara, walhal team depa power dalam Liga M. Bezanya, dalam kes Jepun pemain dari kelab-kelab yang power itu langsung tak dipanggil.
Tugas Malaysia memang sukar, namun kalau terfikir nak bermain bola tinggi untuk memerangkap Jepun, ada baiknya fikirkan berkali-kali. Silap-silap Malaysia yang terperangkap. Sebagai makluman, 10 daripada 22 pemain dalam skuad Jepun berketinggian melebihi 6 kaki. Malaysia bukannya tak ada pemain-pemain yang tinggi tegha tu, masalahnya tak cukup ramai untuk cukup mengancam.

Ketiga-tiga penjaga gol dalam skuad Jepun berketinggian lebih 180 cm. Mereka dijangka menurunkan Shuichi Gonda (187 cm) yang bermain untuk FC Tokyo manakala pasukan Malaysia sudah pasti menurunkan Khairul Fahmi Che Mat (172 cm).

Di benteng pertahanan, 4 daripada 7 pemain berketinggian lebih 180 cm iaitu Daisuke Suzuki (181 cm), Hiroki Sakai (183 cm), Mizuki Hamada (185 cm) dan Shohei Takahashi (180 cm); satu-satunya pemain dari kelab Divisyen 2 J League, Tokyo Verdy yang terpilih menganggotai skuad 22 pemain ini.

Di bahagian tengah, Jepun mempertaruhkan 2 daripada 7 pemain yang berketinggian melebihi 180 cm iaitu Kazuya Yamamura (184 cm), seorang mahasiswa Ryutsu Keizai University dan Takahiro Ogihara (184 cm).

Di bahagian serangan pula, pemain yang paling tinggi ialah Yuya Osako (182 cm) dari kelab Kashima Antlers.
Apapun, kalau kena cara Malaysia boleh buat kejutan, sebab Nadeshiko yang rendah tu pun boleh kalahkan The Yanks. Dan kemarau 40 tahun untuk layak bermain di Sukan Olimpik sepatutnya lebih daripada cukup menjadi motivasi tahap maksimum buat skuad Malaysia, sebagaimana Jepun menjadikan tragedi tsunami yang menimpa warga senegara mereka sebagai pembakar semangat untuk berjaya.
Akhirul kalam, agak-agaknyalah siapa yang menang?

Kemaskini: Setakat separuh masa pertama, Jepun 1, Malaysia 0. Serangan Jepun terus bertali-arus. Penat la si Apek, macam selalu.
 
RUJUKAN:

No comments: