Pages

Friday 18 October 2013

Allah Tuhan Semua Umat Islam Termasuk Kristian, Tetapi Penggunaan Yang Menghina Kesucian Allah Mesti Ditentang

Orang Melayu dulu sangatlah daifnya. Daif dari segi ilmu agama, kehidupan ekonomi, berbuasana dan banyak yang lain. Tapi apabila tercetus peristiwa Natrah, semuanya membulat kata mengambil tindakan sedaya upaya untuk mengembalikan Natrah kepada ibu angkatnya, kepada suaminya dan kekal dalam Islam. Dalam kedaifan ilmu, ekonomi dan status kehidupan itu pun orang Melayu tidak teragak-agak menentang Brtish. Ramai terkorban. Zaman itu memang tak maju tegha mana, tetapi semangat jihad itu disambut oleh seluruh warga Melayu walaupun tahu mereka bakal syahid. Sekarang ini, sudah ramai orang Melayu Islam berpendidikan tinggi. Tapi tengoklah apabila perjuangan menghalang kalimah suci "Allah" hendak digunakan oleh Herald Tribune menggantikan "God". Sebahagian besar lagi orang Melayu Islam bukan sahaja tidak terdetik untuk pergi malah melekeh-lekehkan perjuangan tersebut. Inilah yag paling dikesali sekali kerana benteng pertahahanan kita menjadi terlalu rapuh.

Perlu ada beberapa persoalan yang memerlukan jawapan sekiranya pihak gereja ingin juga menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan.  Pertama, suruh depa define dahulu apa maksud dan sifat Allah yang mereka fahama dan gunakan selama ini.

Kalau Allah didakwa berkonsep triniti, mengutus Jesus untuk mengorbankan diri sendiri bagi menebus dosa sekalian umat manusia yang berdos sejak lahir, tak mungkin akal orang Islam akan masih sanggup menerima.
Ada orang berkata kenapa di negara-negara Arab dibenarkan pula nama Allah diguna di dalam Bible mereka yang diterjemah kepada bahasa Arab. Orang Arab Islam memang bercakap dalam bahasa Arab. Allah itu sendiri tergolong dalam bahasa Arab. Sebaliknya apa tujuan Herald dan Bible lain di Malaysia diterbitkan di Malaysia dengan menukar 'God' kepada 'Allah'. God dalam bahasa Melayu tak mungkin lain dari Tuhan. Teks berbahasa Melayu ini orang Malaysia kaum mana yang simple logicnya akan lebih ramai didorong untuk membacanya. Hakir tak rasa orang Cina, India dan lain-lian yang bahasa Melayu bukan bahasa seharian mereka. Sebaliknya orang Melayu, khususnya orang Melayu di pedalaman yang bahasa dari nenek-moyang mereka sampai ke hari ini ialah bahasa Melayu.
Mahu tidak mahu, cadangan ini pantas dilihat sebagai taktik dakyah Kristian terhadap orang Melayu Islam Malaysia. Di Indonesia mereka mungkin berjaya, tapi tidak semudah itu di Malaysia. Umat Islam Malaysia jangan diasak sampai tak terlebih sangat, kelak betapa pun harganya kami semua sanggup membelinya. Allahu Akbar!

No comments: