Pages

Thursday 3 October 2013

PCA Lulus: Jaga-Jaga Semua Penjenayah!

Picture Credit: Absaroka Region History
PCA, atau POCA kata Menteri KDN diluluskan juga lewat tengah malam tadi. Kesian tu kesian jugak kat Ahli-ahli Parlimen sebab terpaksa bersidang sampai jauh tengah malam. Tapi kesian sikit-sikit cukup la, bukan sepanjang masa pun depa stay back lewat macam tu di Parlimen. Kebanyakan masa mai sat-sat, belek dokumen tu dokumen ni kat meja masing-masing, pastu buat riuh-rendah masa sesi soal jawab atau perbahasan, pastu angguk kat Speaker, pastu blah. Ada sorang tu masa sesi sebelum-sebelum ni, ya-ya mencadangkan sesi dilanjutkan, sekali time sesi dah dilanjutkan dia bukan ada pun. Hampeh bertingkek-tingkek.

O.k., berbalik kepada hal-ehwal PCA tu. Pembangkang pun bukan bersungguh sangat nak tentang. Aku merujuk kepada bilangan pembangkang yang ada dalam dewan. Kalau sungguh depa betul-betul fight, jumlah depa dalam dewan ialah 89 orang, bukan setakat 66 orang. 89 orang tu lah jumlah sebenar Ahli Parlimen pembangkang yang menang di kawasan masing-masing dalam PRU-13. Tegha BN pun, sungguhpun hanya 115 orang daripada 133 orang yang hadir, nampak lebih bersungguh nak luluskan PCA. Bayangkan PM dan TPM pun turun. Jadi betullah kata peribahasa Arab, “man jadda wajada”; “siapa berusaha dia berjaya”.

Menyentuh tentang PCA, teringat aku syarahan lecturer beberapa tahun lalu. Katanya, aku rephrase guna ayat aku sendiri, dalam sesebuah negara tu ada beberapa jenis manusia. Ada yang jenis dengar kata tu senang la nak urus. Orang kata jangan, dia tak buat. Tapi ada jugak sebahagian manusia jenis tak dengar kata. Yang orang kata jangan tu yang dia nak buat sangat. Sebab tu perlu adanya peraturan, atau dalam konteks ni undang-undang yang menggerunkan. O.k., aku tak mau bahas dari sudut hududullah, hat tu mana boleh dibandingkan dengan undang-undang manusia, tapi dalam konteks kemampuan dan keterbatasan yang ada, PCA ni kira buleh dah la. Tanpa PCA, polis dan orang awam yang jadi mangsa penjenayah akan rasa sakit hati sebab penjenayah yang licik ni akan upah peguam yang akan attack aspek technicalities supaya penjenayah terlepas. Bayangkan, untuk tangkap seseorang atau sekumpulan penjenayah, berapa lama masa diambil oleh pasukan polis untuk dapat maklumat, undercover dan lain-lain. Tau-tau bila bawak ke mahkamah terlepas pulak dari hukuman. Aku pernah dengar cerita sebelum buat serbuan tentang kegiatan dadah di kawasan kilang haram di tempat aku, polis Bukit Aman tu terpaksa mengintip dari kandang babi. Takkan pengorbanan depa ni disia-siakan macam tu saja kerana kelemahan sistem perundangan. Sebab itulah undang-undang seperti PCA sangat perlu.

Orang kata, kalau betul suspek tu buat jenayah, buktikanlah di mahkamah. Tak sebegitu mudah. Sistem perundangan kita ni banyak loopholes yang sangat dimaklumi oleh peguam yang membela penjenayah. Dengan adanya PCA, masyarakat dan negara sekurang-kurangnya akan aman dari aktiviti penjenayahan si suspek selama empat tahun (2 + 2). Andaikan dalam tempoh empat tahun itu si suspek yang memang diketahui sangat memang dia tu penjenayah dilepas bebas, berapa banyak aktiviti jenayah dia akan buat, dan berapa ramai lagi mangsanya. Mencegah lebih baik daripada menangani benda yang dah jadi. Pada akhirnya KPI yang rakyat Malaysia nak tengok ialah jenayah dibanteras dan rakyat rasa selamat.

Cuma yang perlu diambil perhatian ialah supaya PCA ini tidak menjadi seperti ISA dulu. Maksudnya, kalau disebabkan perbezaan pandangan politik, tak perlu seseorang itu diPCAkan. Melainkan ahli politik berkenaan sebenarnya penjenayah atau godfather kepada aktiviti jenayah.

No comments: