Pages

Wednesday 2 October 2013

Kakitangan Kerajaan Amerika Tiada Gaji: Malaysia Pun Hampir Senasib Hari Itu

Picture Credit: BBC
Hari itu 16 Disember 2009.  Hari Rabu.  Buat julung-julung kalinya BN ketiadaan majoriti dua pertiga sejak memerintah sekian lama. 

Hari itu sangat penting sebenarnya.  Tapi BN belum berpengalaman dalam blitzkrieg licik sedemikian.  Maklumlah dah lama sangat selesa sebagai kerajaan. 

Sekali tiba saat pengundian, kira punya kira bilangan Ahli Parlimen PR mengatasi bilangan Ahli Parlimen BN.  Lalu usaha membeli masa pun dijalankan.  Bersidanglah Dewan Rakyat sampai ke malam menunggu sekalian menteri kabinet termasuk Perdana Menteri masuk ke dewan.

Setelah keadaan diyakini terkawal, barulah sesi pengundian dijalankan.  BN akhirnya menang juga, sungguhpun tak banyak, setakat 3 undi sahaja.  Bacaan lanjut di mstar.

Sekalian ramai orang termasuk aku sebenarnya teruja hendak melihat rejim BN beroleh pengajaran sekiranya kalah dalam sesi pengundian tersebut.  Tapi apabila kemudiannya dianalisis apa akan jadi sekiranya BN kalah, antara kesan utama ialah kakitangan kerajaan bakal tidak bergaji untuk tahun 2010, sekurang-kurangnya beberapa bulan.  Pergh, ngeri kalau jadi kenyataan.  Silap-silap jadi anarki.  Sebab di Malaysia sektor kerajaan merangkumi juga klinik hospital dan pihak keselamatan seperti polis dan askar.  Macam mana depa nak bertugas dengan perasaan tenteram kalau diri sendiri dan kaum keluarga takdak duit nak makan.

Oleh itu, mengambil iktibar dari kes di Amerika sekarang, dan kes di Malaysia tahun 2009 lalu, ahli-ahli politik yang mewakili rakyat di dewan perundangan negara masing-masing perlu lah mengambil kira maslahah dan kebajikan rakyat juga, jangan dok ketega' ikut kepala sendiri saja.  Benar, pihak kerajaan yang membentangkan bajet ada kelemahan-kelemahan tertentu.  Tapi sehingga kesan langsung dan pantas akibat kegagalan meluluskan sesuatu bajet dapat ditangani, luluskanlah bajet tersebut.  Kalau tak, jadilah macam Amerika hari ini.

No comments: