Pages

Sunday 20 October 2013

Dari Segi Moralnya Chua Soi Lek Perlu Letak Jawatan


Photo credit: nerdist.com
Pada satu malam tahun 1998, ahli2 MT UMNO bergegas ke PWTC untuk satu mesyuarat tergempar. Mesyuarat itu dipengerusikan oleh Presiden UMNO, Tun M dengan usul utama ialah memecat Anwar dari UMNO. Anwar masa itu sebagai Timbalan Presiden. Anwar diberi peluang mempertahankan diri. Tun M akan hilang wibawa sebagai Presiden UMNO jika usul beliau ditolak majoriti ahli2 MT.  Tapi ahli2 MT UMNO sepakat bersetuju dengan usul Tun M supaya Anwar dipecat.  Terpecatlah Anwar dan Tun M tak perlu segan untuk terus jadi Presiden parti. 

Hari ini, perwakilan MCA menghadiri mesyuarat tergempar, EGM. Usul paling aula ialah mengecam Liow Tiong Lai yang memegang jawatan Timbalan Presiden. Usul itu bagaimanapun tidak diluluskan kerana majoriti perwakilan membangkang menerusi undian mereka. Justeru, Presiden MCA sedia ada, Chua Soi Lek sudah hilang wibawa untuk terus berkeras memegang jawatan tersebut. Sebab usul tersebut sudah tentu daripada cadangan beliau sama ada secara langsung atau tidak, sama ada diakui atau tidak. Dalam sejarah demokrasi bertamadun, penolakan terhadap usul sedemikian merupakan mesej cukup dalam bahawa majoriti ahli parti yang diwakili oleh sejumlah signifikan perwakilan sudah hilang kepercayaan terhadap Presiden.

Chua Soi Lek sebenarnya menang nasib semasa pertandingan jawatan Presiden tempoh hari kerana calon-calon yang bertanding semuanya warlords MCA dan undian terpecah kepada tiga. Ini samalah seperti pertandingan Timbalan Presiden PAS yang menyaksikan Mat Sabu menang, pun sebab ada tiga calon bertanding.

Chua Soi Lek sudah dapat peluang untuk membuktikan kemampuan beliau selaku Presiden semasa pilihan raya umum lalu, dan nampaknya beliau gagal. Sentimen penolakan masyarakat Cina terhadap BN satu hal, imej Presiden MCA pun turut menyumbang. Ahli-ahli MCA pun ramai yang menyedari susah untuk mereka berkempen dengan membawa bersama mereka political baggage Presiden.  Suka atau tidak, masyarakat Malaysia pada umumnya memandang jelik perlakuan sumbang, sebab itu politikus lain yang bergelumang sama dengan maksiat seumpamanya mati-mati menafi.  Maksiat salah, berbohong pun salah juga.  Yang betul ialah menjaga kehormatan diri masing2 seperti disuruh dalam Surah Al-Mukminun. 

Benar bukan Chua Soi Lek seorang sahaja ada masalah moral, dan tindakannya mengakui dan berundur satu tindakan terpuji, tapi apabila beliau membuat keputusan untuk muncul kembali maka rosaklah reputasi parti. 

Sekali pemilihan parti lagi pun dijangkakan terjadi lagi persaingan tiga penjuru; Chua Soi Lek, Liow Tiong Lai dan rasanya Ong Tee Kiat. Dari segi sokongan warlords lain, Liow Tiong Lai ada kelebihan sebab yang mendokong beliau ramai top guns, seperti Wee Ka Siong, Chor Chee Heung dan lain-lain. Keadaan ini mirip Ku Li dan barisan pemimpin Semangat 46 beliau tahun 1987 dahulu yang antaranya dibarisi Rais Yatim.

Tapi kalau Chua Soi Lek menang lagi, bye-bye lah MCA. Selamat tinggal jugalah kepada harapan untuk MCA mewakili masyarakat Cina dalam kabinet. Setakat ini kemenangan usul penerimaan semula jawatan-jawatan kerajaan yang lain selain jawatan kabinet menunjukkan masyarakat Cina dan ahli2 MCA terjejas juga dengan ketetapan mereka sebelum ini.

No comments: