Pages

Tuesday 22 October 2013

Berhentilah Menganjingkan Penjawat Awam!


Photo Credit: izquotes.com

Terlihat di TV1 tadi, seorang calon Naib Presiden ditemubual pemberita. Ada 2 perkara yang perlu lebih dicermati oleh mereka yang menjadi sebahagian daripada anggota kerajaan sama ada pak menteri mahupun penjawat awam.

Pertama, si pak menteri menyeru supaya selepas pemilihan UMNO ini saf dirapatkan semula. Katanya satu bahagian di Kedah yang menyaksikan penyandangnya tewas jawatan ketua bahagian kepada seorang ahli parlimen, kedua-duanya telah berjanji kepada dia dan seorang pimpinan tertinggi parti sebelum ini bahawa mereka akan bersatu-padu dalam menghadapi PRK Sungai Limau. Yang perlu diperhalusi ialah betapa nampak sudah keyakinan si pak menteri bahawa dia bakal menang jawatan naib presiden, jika tidak atas kapasiti apa perakuan taat setia kepada parti dilafazkan oleh kedua-dua tokoh yang bertanding sebagai ketua bahagian tadi kepada pak menteri tadi. Walhal biasanya orang yang turut bertanding jawatan dalam parti sepertinya, nasib dia sendiri pun belum tahu menang atau kalah, malah dia sendiri mengharap ihsan perwakilan mengundinya. Undian perwakilan banyak juga dipengaruhi oleh ketua bahagian. Jadi nampak ironik di sini. Lainlah si pak menteri itu semasa kempennya di Kedah memberi taat setia untuk memastikan kemaslahatan bahagian berkenaan terjaga. Masuk akallah juga.  Tapi itupun bersyarat, sebab biasanya menteri yang kalah pertandingan naib presiden, maka akan hilang juga jawatan menteri.  Ada cebisan jigsaw yang hilang di sini. Satu taakulan ala Hajime Kindaichi daripada penulis; the power of incumbency, and due to all the president's men.  Taakulan bahawa orang2 di bawah dah tahu dah sapa yang akan menang, dan atas sebab apa mereka tu perlu dipilih.  Sebab presiden suka.  Orang Melayu kan pandai pepatah-petitih ni, terkilat ikan di air tahu jantan betinanya, sekelip orang batuk atau kejit2 mata dah tahu apa maksudnya.  Mungkin depa tetap tak berlaga angin dengan PAS, tapi perangai PAS depa ikut juga.  Perangai wala'.  Hebat.

Kedua, dipaparkan juga dalam berita di TV1 bahawa si pak menteri mempengerusikan mesyuarat pelaksanaan PRK Sungai Limau. Soalannya, apa kaitan kementerian tersebut dengan pelaksanaan PRK Sungai Limau pula. Lainlah kalau yang buat meeting tu SPR.  Ini mengundang lagi beberapa persoalan. Adakah ini seperti yang selalu didakwa pembangkang bahawa jentera kerajaan selalu dieksploitasi semasa berlaku PRK?  Kebetulan terperasan pula ketua pentadbiran kementerian tersebut di kerusi sebelah pak menteri. Kot nak dibuat mesyuarat nak membantu jentera kempen BN pun, buatlah di premis lain yang bukan menggunakan kemudahan kerajaan dan dana awam seperti belanja makan minum mesyuarat, claim TnT ahli2 mesyuarat dan sebagainya. Tempat lain kan banyak. Mudah-mudahan rakyat berfikir tentang perkara-perkara ini. Maju dan trasformasi bukan sangat selalunya memerlukan bajet tambahan.  Banyak keadaan, memadai dengan rasa berintegriti dan beramanah. Barulah penjawat awam betul2 jadi insan manusia, dan bukannya anjing mana2 parti politik mahupun politikus.

No comments: