Have A Try. Have A Clik!

Pages

Friday, 2 December 2011

Zaman Nabi, Zaman Dinosaur: Adakah Titik Pertemuan?


 
Aku ada satu persoalan yang sedari kanak-kanak lagi belum terjawab.

Sepengetahuan aku, dinyatakan oleh pakar sejarah bahawa pada peringkat awal dunia (baca: bumi) ini dihuni oleh dinosaur dan juga orang zaman batu.

Dari sudut pandangan Islam, manusia pertama di muka bumi ialah Nabi Adam dan isterinya Hawa serta anak-anaknya, di antara yang paling terkenal Habil dan Qabil. Seterusnya diikuti oleh para nabi yang lain meneruskan usaha dakwah.

Soalan aku yang belum terjawab sehingga sekarang ialah:

"Ketika kewujudan dinosaur dan orang zaman batu, di manakah pula para nabi?"

atau

"Ketika para nabi menyebarkan dakwah Islamiah, di manakah pula gerombolan dinosaur dan orang zaman batu?"

Pada pemahaman aku, aku tak tahu sama ada betul atau tidak, seolah-olah kedua-dua pihak ini tidak pernah bertemu. Dalam erti kata lain, berdasarkan pemahaman aku, dinosaur pupus dahulu dan kemudian baru muncul para nabi. Atau, gerombolan dinosaur dan orang zaman batu hidup sezaman dengan para nabi tetapi masing-masing berada di bahagian muka bumi yang lain, e.g. satu pihak di sebelah Timur sementara pihak yang satu lagi di sebelah Barat.

Waktu kanak-kanak aku juga terfikir, kalau dakwah Islamiah tidak sampai kepada orang zaman batu, bagaimana kesudahan mereka, syurga atau neraka? (nanti, aku tak kata aku tak risau akan kesudahan nasib aku sendiri)

Ada sesiapa yang arif boleh tolong jawab?

1 comment:

Anonymous said...

http://zharifalimin.blogspot.com/2011/04/kehidupan-sebelum-nabi-adam-diturunkan.html *mungkin website ini akan menjawab persoalan saudara*