Have A Try. Have A Clik!

Pages

Wednesday, 29 February 2012

Apabila Allah Dihina Apa Tindakan Kita?

Orang Melayu Islam di Malaysia ini sangat bertoleransi dalam banyak perkara. Banyak keadaan, terlalu sangat memberi muka, jaga hati sehingga orang lain pijak kepala.

Apabila sampul putih diberi kepada orang Cina, pung pang pung pang bising kata tak sensitif dan hormat budaya orang lain. O.K., aku setuju, sebab angpow memang warna merah pun.

Apabila Jabatan Kebajikan Masyarakat ucap selamat menyambut Thaipusam kepada penganut agama Buddha, pung pang pung pang bising kata tak sensitif dan hormat budaya orang lain. O.K., aku setuju sebab Thaipusam memang disambut oleh penganut agama Hindu.

Tapi apabila The Star siar gambar Erykah Badu dengan tatu kalimah Allah di bahagian badannya yang separuh bogel, Kementerian Dalam Negeri hanya panggil dan beri amaran, kemudian The Star minta maaf dan semuanya selesai.

Hello, macam tu je ke?

Aku tidak sampai menyarankan kita meniru Arab Saudi yang bakal menjatuhkan Hamza Kashgari dengan hukuman mati kerana menghina Nabi, tapi sudah sampai masanya parti politik, NGO dan individu Melayu Islam mengukuhkan kesatuan suara mereka; menggesa dan mengenakan tekanan paling maksimum terhadap sebarang usaha merendah-rendahkan agama, bahasa, budaya dan bangsa mereka. Boleh berbaris atau berpakat dengan orang lain, tapi bila mai tang kepentingan bersama takkan nak kata takpa lagi kot. Semuanya bermula dengan tak sengaja, tapi sapa boleh pastikan depa tak "test market" tengok tara mana depa nak kena. Lepas ni sapa boleh pastikan perkara-perkara sengal sebegini tak berlaku lagi, kemudian dialas dengan pernyataan "tak sengaja".

Kalau Allah, Tuhan semesta alam, yang kita tunduk sujud setiap kali sembahyang, sampai begitu sekali dihina, dan kita orang Melayu Islam boleh dok buat halai-balai sahaja manakala pihak berwajib tak bagi pengajaran atau hukuman paling setimpal, masih tebalkah muka kita minta doa kepada-Nya mengabulkan macam-macam hajat kita? Kalau manusia yang jadi bos, godfather, ketua bahagian, ketua cabang, presiden parti, pemimpin de facto kita kena tempelak walaupun terang-terang dia buat salah, amboi, bukan main lagi buat demonstrasi, hantar memorandum, kecam di media saban hari saban malam, lantik peguam bawa ke mahkamah dan sebagainya. Tapi bila orang hina Allah, hat ni kita buat bodo saja. Kita ni hamba Allah yang bagaimana? Mempertuhankan manusia dan kepentingan peribadi atau mempertuhankan Dia?

No comments: